Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjรธr det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake.
Nissan lover at den kommende R36 GT-R vil forbli tro mot rรธttene. Bilen skal vรฆre elektrifisert โ men skal ifรธlge japaneren vรฆre raskere enn en Porsche 911 pรฅ Nรผrburgring.
Den neste Nissan GT-R stรฅr overfor en stor oppgave. Den mรฅ vรฆre raskere enn en Porsche 911 pรฅ Nรผrburgring Nordschleife og tro mot rรธttene.
Dette skriver Motor1 .
Det er et krav fra Nissan selv. Den kommende R36 GT-R vil ogsรฅ bli elektrifisert for รฅ mรธte fremtidige utslippskrav.
Tilbake i 2008 skapte Nissan roret. Den da nye R35 GT-R satte en tid pรฅ under 7 minutter og 30 sekunder pรฅ Nรผrburgring. Den tiden var raskere enn den mektige Porsche 911. Den skapte nesten krise hos Porsche i Stuttgart.
Den neste GT-R, nรฅr den kommer, mรฅ gjenta den bragden. Dette forventer Ponz Pandikuthira, Nissans produktplanleggingssjef i USA. Han har faktisk en rekke klare krav til den nye bilen.
โ Nummer รฉn er at GT-R mรฅ vรฆre en veldig autentisk bil, sier han.
โ Tenk om du laget en forhjulsdrevet elbil og kalte den en GT-R. Lykke til med det, ikke sant?
โ Den skal vรฆre autentisk i forhold til rรธttene.
Han understreker ogsรฅ viktigheten av prestasjoner pรฅ banen. Og ikke hvilket som helst spor. Japanerne gรฅr etter verdens mest kjente asfaltbit.
Den burde ha en Nรผrburgring-rekord."
Nissan sier at Nรผrburgring er GT-Rs hjemmebane
โ Det var det som etablerte bilens troverdighet, fortsetter Pandikuthira.
โ At den slo en Porsche 911 pรฅ tyskernes hjemmebane. Det mรฅ fortsette รฅ gjelde.
Det er en stor utfordring. Porsche 911 har blitt betydelig raskere siden 2008. Akkurat nรฅ er Porsches raskeste standard 911 GT3 RS. Den satte en tid pรฅ 6:49.328 i 2023.
Nรผrburgring har ogsรฅ endret mรฅten rundetider mรฅles pรฅ. Siden GT-Rs rekord i 2008 har banen innfรธrt en offisiell policy. Runden skal nรฅ mรฅles over hele strekningen pรฅ 20,832 kilometer.
Tidligere ble den korte groplange siden ofte utelatt. Dette ga en runde pรฅ cirka 20,6 kilometer. Pรฅ en mer direkte sammenlignbar runde fikk GT3 RS en tid pรฅ 6:44.848.
Den nye GT-R mรฅ vรฆre ekstremt rask for รฅ slรฅ den. Og det er enda fรธr den kommende turboladede GT2 RS kommer pรฅ banen.
Elektrifisering er nรธdvendig for Nissan GT-R
Pandikuthira legger til at neste GT-R vil ha en eller annen form for elektrifisering. "De bilene med mange hestekrefter vil rett og slett ikke kunne oppfylle utslippskravene," sier han.
โ Sรฅ det er et spรธrsmรฅl om nรฅr teknologien vil innhente oss. Batteriteknologi, motorteknologi.
โ Det kan ta oss noen รฅr, men GT-R kommer utvilsomt tilbake.
Ventetiden blir lang. Nissan har ikke en ny GT-R under utvikling akkurat nรฅ. Det tar vanligvis rundt fire รฅr รฅ gรฅ fra idรฉ til ferdig bil.
Men Nissans nye administrerende direktรธr, Ivan Espinosa, kaller seg selv en ยซbilfyrยป. Han har til og med selv sagt at han รธnsker รฅ gi GT-R et comeback.
Sรฅ det hele er nok bare et spรธrsmรฅl om tid.
I mellomtiden blir Porsche 911 raskere og raskere. Nissan mรฅ grave dypt for รฅ holde tritt med og overgรฅ konkurrenten.
Er du interessert i raske Nissan-modeller? Pรฅ Boosted.dk kan du lese mer om andre potente biler fra Nissan, som R34 GT-R 'nobody' vil eie etter 5 รฅr med inaktivitet.