4. januar, 2025

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men mye tyder på at merket kan overtas av en eller flere større konkurrenter.

Lucid Motors, som opplever betydelige økonomiske tap i forbindelse med bilproduksjon, søker nå samarbeid med etablerte aktører i bilbransjen.

Selskapet som bygger elbiler har allerede inngått en avtale med Aston Martin om å levere teknologi til deres kommende elbilplattform.

Lucid ønsker imidlertid å utvide sin portefølje av partnere. I et intervju med Bloomberg sa Lucid-sjef Peter Rawlinson at selskapet er i samtaler med «noen få» bilprodusenter. Inkludert Hyundai-eide Genesis.

Rawlinson uttrykte et ønske om å levere Lucids teknologi til mer etablerte bilmerker for å "støtte den bærekraftige overgangen". Samtidig ser Lucid muligheter til å utnytte stordriftsfordeler og etablerte leverandørnettverk hos potensielle partnere.

Lucids avtale med Aston Martin er så langt ensidig. Det er fordi bare Lucid må levere noe når det gjelder teknologi og kompetanse.

Aston Martin planlegger å lansere sin første elbil med Lucid-teknologi i 2026 og har planer om flere elbiler i fremtiden. Lucid forventer imidlertid at fremtidige partnerskap vil gi mer enn bare en økonomisk gevinst.

Det amerikanske merket med saudiske eiere er ikke den eneste elbilprodusenten som søker samarbeid med etablerte bilmerker.

Konkurrenten Rivian har inngått en joint venture-avtale med Volkswagen om utvikling av elbiler. Volkswagen har forpliktet seg til å investere nesten 42 milliarder danske kroner i samarbeidet.

Og her er det ventet at samarbeidet vil produsere de første bilene i løpet av 2027. En prototype av en Volkswagen elbil kjører allerede på en Rivian-plattform.

Volkswagen eier også det gjenoppståtte speidermerket. Og det er mulig at den kommende Scout Terra and Traveler vil være basert på eller til og med være Rivian-biler med forskjellige frontlykter.

Lucid har utviklet egne elektriske motorer og en 900-volts plattform som muliggjør produksjon av elbiler med høy effektivitet.

Selskapet mangler imidlertid erfaring med å skalere produksjonen opp til hundretusenvis av biler uten å tape hundretusenvis av kroner på hver eneste bil. Og det er her kompetansen til etablerte bilprodusenter kan være verdifull.

Lucid er i ferd med å øke produksjonen av sin andre modell, Gravity SUV. I tillegg er en tredje modell på vei.

Det blir en mindre og rimeligere mellomstor SUV med en startpris på rundt 335.000 DKK. Altså i USA.

Denne modellen forventes å selge i høyere volum enn Lucid sin nåværende modell – toppmodellen Air. Den billigste Lucid for øyeblikket er Air Pure, som har en rabattert pris på DKK 498.000. Mens en toppmodell Air Sapphire koster over 1.745.000 kroner.

Peter Rawlinson har tidligere uttalt at Lucid har som mål å selge 1 million biler årlig. Selskapet satser på at to mellomstore SUV-er skal oppfylle det målet. I 2024 har Lucid imidlertid ikke bygget mer enn 10.000 biler.

Latest

Don't miss

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt...

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU...

Jaguar skal kun selge elbiler som koster 1.400.000 kroner.

Hvis Jaguar overlever som merkevare, vil kundene måtte punge...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force RAF ruster opptil 14 000 klassiske biler bort. Bilene kasseres for 10.000 kr. stykket. I...

Anna fikk hatpost fordi Teslaen brant opp

Anna Persson har bevis på at en korbod har brent opp. Men hun har aldri blitt satt ned av hat, som da Teslaen hennes...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige starten på året da han passet på en fotobil i Nykøbing Falster onsdag morgen klokken...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har den nå mer enn 20 år bak seg. Men det er ikke en hvilken som...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da han slapp hele 250 kilo hasj midt på motorveien fordi han kolliderte med en annen...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien vil gjøre seg avhengig av Kina dersom bilmerkene utelukkende fokuserer på elbiler. BMWs administrerende direktør,...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...