Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men mye tyder på at merket kan overtas av en eller flere større konkurrenter.
Lucid Motors, som opplever betydelige økonomiske tap i forbindelse med bilproduksjon, søker nå samarbeid med etablerte aktører i bilbransjen.
Selskapet som bygger elbiler har allerede inngått en avtale med Aston Martin om å levere teknologi til deres kommende elbilplattform.
Lucid ønsker imidlertid å utvide sin portefølje av partnere. I et intervju med Bloomberg sa Lucid-sjef Peter Rawlinson at selskapet er i samtaler med «noen få» bilprodusenter. Inkludert Hyundai-eide Genesis.
Rawlinson uttrykte et ønske om å levere Lucids teknologi til mer etablerte bilmerker for å "støtte den bærekraftige overgangen". Samtidig ser Lucid muligheter til å utnytte stordriftsfordeler og etablerte leverandørnettverk hos potensielle partnere.
Lucids avtale med Aston Martin er så langt ensidig. Det er fordi bare Lucid må levere noe når det gjelder teknologi og kompetanse.
Aston Martin planlegger å lansere sin første elbil med Lucid-teknologi i 2026 og har planer om flere elbiler i fremtiden. Lucid forventer imidlertid at fremtidige partnerskap vil gi mer enn bare en økonomisk gevinst.
Det amerikanske merket med saudiske eiere er ikke den eneste elbilprodusenten som søker samarbeid med etablerte bilmerker.
Konkurrenten Rivian har inngått en joint venture-avtale med Volkswagen om utvikling av elbiler. Volkswagen har forpliktet seg til å investere nesten 42 milliarder danske kroner i samarbeidet.
Og her er det ventet at samarbeidet vil produsere de første bilene i løpet av 2027. En prototype av en Volkswagen elbil kjører allerede på en Rivian-plattform.
Volkswagen eier også det gjenoppståtte speidermerket. Og det er mulig at den kommende Scout Terra and Traveler vil være basert på eller til og med være Rivian-biler med forskjellige frontlykter.
Lucid har utviklet egne elektriske motorer og en 900-volts plattform som muliggjør produksjon av elbiler med høy effektivitet.
Selskapet mangler imidlertid erfaring med å skalere produksjonen opp til hundretusenvis av biler uten å tape hundretusenvis av kroner på hver eneste bil. Og det er her kompetansen til etablerte bilprodusenter kan være verdifull.
Lucid er i ferd med å øke produksjonen av sin andre modell, Gravity SUV. I tillegg er en tredje modell på vei.
Det blir en mindre og rimeligere mellomstor SUV med en startpris på rundt 335.000 DKK. Altså i USA.
Denne modellen forventes å selge i høyere volum enn Lucid sin nåværende modell – toppmodellen Air. Den billigste Lucid for øyeblikket er Air Pure, som har en rabattert pris på DKK 498.000. Mens en toppmodell Air Sapphire koster over 1.745.000 kroner.
Peter Rawlinson har tidligere uttalt at Lucid har som mål å selge 1 million biler årlig. Selskapet satser på at to mellomstore SUV-er skal oppfylle det målet. I 2024 har Lucid imidlertid ikke bygget mer enn 10.000 biler.