De siste tallene viser at det nå er mindre enn 2,5 millioner fossilbiler i Danmark. På den annen side henger elbilene langt etter i resten av Europa.
Det er 2,5 millioner fossilbiler i Danmark. Og det er faktisk det laveste tallet siden 2017. Tallet tyder på at Danmark ligger langt foran Klimadepartementets anslag.
De 2,5 millioner diesel- og bensinbilene ble først ventet i slutten av 2025.
Det skriver interesseorganisasjonen danske e-Mobility på sine nettsider denne uken. Og ifølge regissør John Dyrby Paulsen er det mye å glede seg over.
Ifølge dansk e-Mobility er det bare ett mål å ta tak i – nemlig å erstatte fossilbiler.
På den annen side er det ting som tyder på at elbiler ikke kan overleve uten statlig støtte. John Dyrby Paulsen nevner i hvert fall også den slags. Han mener at «insentiver» må brukes riktig.
– Det er en suksesshistorie at vi ligger foran skjema. Utbredelsen av elbiler er et av områdene hvor vi ser betydelig fremgang raskere enn forventet. Det viser at når du gir de riktige insentivene, fungerer det.
– Den beste måten å redusere CO2-utslippene fra transportsektoren på er å få fossilbiler av veiene, sier John Dyrby Paulsen.
Dansk e-Mobility forholder seg heller ikke til hvordan det ser ut i resten av Europa. I Tyskland, kontinentets største bilmarked, har elbilene fått god fremgang igjen.
Men dette må sees i lys av trusler om store sanksjoner fra EU dersom antallet elbiler blir for lavt. Derfor kan det ikke utelukkes at bilmerker har ventet med å registrere et knippe elbiler fra desember i fjor til januar i år.
På den måten ser regnskapet bedre ut. Altså på papiret. Tyskerne må fortsatt klare seg uten statsstøtten til nye elbiler, som forsvant i desember 2023.
På den tiden var det behov for å tette et gap i Tysklands økonomi. Og å droppe tilskuddet til elbiler sto først på tiltakslisten.
Tall fra European Automobile Manufacturers' Association, ACEA, viser også at kun 1,8 prosent av den europeiske bilparken består av elbiler. Dersom hybridbiler inkluderes, overstiger ikke tallet 3,9 prosent.