1. januar i år gikk drivstoffprisen et voldsomt hakk opp på grunn av en 15 år gammel avgiftsavtale. Nå er det mer på vei.
En 15 år gammel avtale på Christiansborg gjorde det 1. januar 2024 betydelig dyrere å fylle bensin og diesel i Danmark.
Men når det gjelder dieselførere, er statskassen på vei enda lenger inn i lommen. De totalt 694.000 eierne av dieselbiler i Danmark må betale enda mer skatt fra 1. januar 2025.
Konkret vil avgiften på diesel øke med 50 malm per liter fra den datoen. Derimot slipper dieselbileierne litt billigere unna med den såkalte utjevningsavgiften, som betales fordi diesel er mindre avgiftsbelagt enn bensin.
Eller for å si det på en annen måte; ble mindre beskattet. Lempingen av utjevningsavgiften er imidlertid kun midlertidig. Allerede etter 2 år med de nye avgiftene – det vil si 1. januar 2027 – vil utjevningsskatten stige igjen.
LES OGSÅ: Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
Ifølge klima- og energiminister Lars Aagaard (M) er det 'grønn handling som fungerer' når bilister skal straffes på denne måten.
Men tilbakeføringen av utjevningsavgiften er ikke det eneste som vil plage økonomien til dieselbilister i 2027. Her vil EU innføre et kvotesystem for drivstoff. Og Danmark, som medlemsland, må bare tilpasse seg den nye regelen.
Kvotesystemet ventes å gjøre bensinen 1,17 kroner dyrere på toppen av den danske statens egne avgifter, mens prisen på diesel per liter øker med ytterligere 1,09 kroner.
Lovforslaget, som bilistene må betale fra 1. januar 2025, ble vedtatt med flertall av stemmene fra SVM-regjeringen, SF, De Radikale, Enhedslisten og Det konservative folkepartiet.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!