Ny bilgigant på vei – Nissan reddes av en konkurrent

Mens Renault er på vei ut, kommer Honda inn for å redde Nissan, som uten hjelp bare har ett år igjen å leve i. Nyhetene sendte Nissans aksjer til værs.

Nissan og Honda er i ferd med å forhandle om en mulig fusjon som kan føre til dannelsen av en ny, global bilgigant.

Fusjonen vil potensielt omfatte Mitsubishi Motors og resultere i en samlet produksjon på rundt åtte millioner biler årlig. Hvis avtalen går gjennom, vil det nye selskapet bli verdens tredje største bilprodusent etter Toyota og Volkswagen.

Dette er skrevet av Nikkei Asia .

Nissan har de siste årene møtt økonomiske utfordringer og annonserte tidligere i år at selskapet kun har ressurser i ett år til uten tilførsel av ny kapital. Derfor blir denne fusjonen sett på som en kritisk mulighet for Nissan.

Selskapet bekreftet i går at samtaler pågår om "en mulig forretningsintegrasjon" med Honda. Samtidig undersøkes ulike samarbeidsmuligheter med både Honda og Mitsubishi.

Det er imidlertid ennå ikke tatt noen endelige avgjørelser, og detaljene i avtalen holdes fortsatt hemmelig av de to japanske bilmerkene.

Nyhetene om forhandlingene har allerede påvirket aksjemarkedene. Nissans aksjer steg 23 prosent, mens Mitsubishis aksjer steg 19 prosent.

Honda-aksjene reagerte imidlertid annerledes, og falt 3 prosent, noe som indikerer en mer reservert vurdering fra investorer.

Dersom fusjonen blir en realitet, vil det ikke bare øke produksjonen, men også styrke selskapenes samarbeid om teknologisk utvikling.

Tidligere i år begynte Honda og Nissan å samarbeide om programvareutvikling og komponentproduksjon for korvetter.

En eventuell sammenslåing vil dermed kunne bygge videre på dette grunnlaget og skape mer effektive løsninger i en bransje preget av økende konkurranse og omlegging mot bærekraftig transport.

For både Nissan og Honda kan en slik sammenslutning være et skritt mot å opprettholde sin posisjon i en presset bilbransje.

For Nissan spesifikt er det en sjanse til å sikre selskapets fremtid og skape en mer robust plattform for vekst. Suksessen til fusjonen avhenger imidlertid av hvordan de ulike bedriftskulturene og strategiene bringes sammen.

Mens verden venter på en offisiell kunngjøring, vil både bilindustrien og investorer følge utviklingen nøye.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...