I 2019 kjøpte den tyske byen Siegen et nytt utrykningskjøretøy. I dag, bare seks år senere, er det helt ubrukelig og kanskje umulig å bli kvitt.
Den ambisiøse satsingen på en utslippsfri Hyundai Nexo som brannbil i Siegen slutter brått. Byens eneste hydrogenfyllestasjon stenger på grunn av mangel på kunder.
Det betyr også at utrykningslederens bil, som går på hydrogen, er ubrukelig.
En Hyundai Nexo hydrogenbil brukt som brannbil i Siegen må tas ut av drift. Dette skjer fordi byens eneste hydrogenfyllestasjon stenger snart. Det ambisiøse prosjektet er dermed over.
Siegen brannvesen står nå foran muligheten til å selge den spesialbygde brannbilen. Alternativet er å kjøre altfor langt – for i det hele tatt å fylle bensin på bilen.
Operatøren H2 Mobility har besluttet å stenge fyllestasjonen fra 1. april 2025. Beslutningen skyldes for få kunder til å sikre lønnsom drift.
Dette skriver Auto Bild .
Bare syv av byens egne hydrogenbiler brukte stasjonen jevnlig. I hele distriktet var det kun registrert 18 hydrogenbiler totalt. Det er et altfor lavt tall.
Det er ikke økonomisk lønnsomt å kjøre til nærmeste hydrogenfyllestasjoner. De ligger i byer som Köln, Dortmund eller Giessen. Turen er for lang og dyr.
Fra stolthet til skuffelse: Nexos korte karriere
Hyundai Nexo ble stolt presentert tilbake i 2021. Bilen ble sett på som et viktig steg mot en grønnere flåte for byens brannvesen.
Ordfører Steffen Mues kalte det en milepæl den gang. Målet var å gjøre kommuneflåten utslippsfri så raskt som mulig.
Ombyggingen av den vanlige Hyundai Nexo var omfattende. Brannvesenet samarbeidet med et lokalt fagselskap om oppgaven med å tilpasse bilen.
Det tok ti måneder å utvikle og installere nødvendig spesialutstyr. Prosessen var basert på den eksisterende produksjonsmodellen til Hyundai Nexo.
Infrastrukturen så ellers ut til å være på plass. Hydrogenfyllestasjonen åpnet i industriområdet Leimbachtal i juni 2019 som en del av en større plan for elektromobilitet.
Å selge spesialbygd hydrogenbil viser seg vanskelig
Å selge hydrogenkjøretøyene, inkludert brannbilen, er imidlertid komplisert. Kjøpet ble støttet med offentlige midler fra både staten og den føderale regjeringen på den tiden.
Derfor er bilene bundet til en bestemt brukstid etter reglene for tilskuddet. Den perioden er ofte ikke utløpt ennå, noe som hindrer et tidlig salg.
For brannbilen er situasjonen enda vanskeligere. Potensielle kjøpere blant andre brannvesen er ekstremt begrenset på grunn av den spesielle ombyggingen.
Erfaringene fra den tyske byen Siegen viser utfordringene med å implementere ny hydrogenteknologi i praksis, selv når viljen er til stede. F
Levetiden til hydrogenbiler som Hyundai Nexo avhenger av en mer utbredt infrastruktur. Du kan lese mer om Hyundai og andre bilmerkers investeringer i ny teknologi her på Boosted.dk.