Ny brannbil er helt ubrukelig – kan du se hvorfor?

I 2019 kjøpte den tyske byen Siegen et nytt utrykningskjøretøy. I dag, bare seks år senere, er det helt ubrukelig og kanskje umulig å bli kvitt.

Den ambisiøse satsingen på en utslippsfri Hyundai Nexo som brannbil i Siegen slutter brått. Byens eneste hydrogenfyllestasjon stenger på grunn av mangel på kunder.

Det betyr også at utrykningslederens bil, som går på hydrogen, er ubrukelig.

En Hyundai Nexo hydrogenbil brukt som brannbil i Siegen må tas ut av drift. Dette skjer fordi byens eneste hydrogenfyllestasjon stenger snart. Det ambisiøse prosjektet er dermed over.

Siegen brannvesen står nå foran muligheten til å selge den spesialbygde brannbilen. Alternativet er å kjøre altfor langt – for i det hele tatt å fylle bensin på bilen.

Operatøren H2 Mobility har besluttet å stenge fyllestasjonen fra 1. april 2025. Beslutningen skyldes for få kunder til å sikre lønnsom drift.

Dette skriver Auto Bild .

Bare syv av byens egne hydrogenbiler brukte stasjonen jevnlig. I hele distriktet var det kun registrert 18 hydrogenbiler totalt. Det er et altfor lavt tall.

Det er ikke økonomisk lønnsomt å kjøre til nærmeste hydrogenfyllestasjoner. De ligger i byer som Köln, Dortmund eller Giessen. Turen er for lang og dyr.

Fra stolthet til skuffelse: Nexos korte karriere

Hyundai Nexo ble stolt presentert tilbake i 2021. Bilen ble sett på som et viktig steg mot en grønnere flåte for byens brannvesen.

Ordfører Steffen Mues kalte det en milepæl den gang. Målet var å gjøre kommuneflåten utslippsfri så raskt som mulig.

Ombyggingen av den vanlige Hyundai Nexo var omfattende. Brannvesenet samarbeidet med et lokalt fagselskap om oppgaven med å tilpasse bilen.

Det tok ti måneder å utvikle og installere nødvendig spesialutstyr. Prosessen var basert på den eksisterende produksjonsmodellen til Hyundai Nexo.

Infrastrukturen så ellers ut til å være på plass. Hydrogenfyllestasjonen åpnet i industriområdet Leimbachtal i juni 2019 som en del av en større plan for elektromobilitet.

Å selge spesialbygd hydrogenbil viser seg vanskelig

Å selge hydrogenkjøretøyene, inkludert brannbilen, er imidlertid komplisert. Kjøpet ble støttet med offentlige midler fra både staten og den føderale regjeringen på den tiden.

Derfor er bilene bundet til en bestemt brukstid etter reglene for tilskuddet. Den perioden er ofte ikke utløpt ennå, noe som hindrer et tidlig salg.

For brannbilen er situasjonen enda vanskeligere. Potensielle kjøpere blant andre brannvesen er ekstremt begrenset på grunn av den spesielle ombyggingen.

Erfaringene fra den tyske byen Siegen viser utfordringene med å implementere ny hydrogenteknologi i praksis, selv når viljen er til stede. F

Levetiden til hydrogenbiler som Hyundai Nexo avhenger av en mer utbredt infrastruktur. Du kan lese mer om Hyundai og andre bilmerkers investeringer i ny teknologi her på Boosted.dk.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer...

Michelin er klar med det første sportslige helårsdekket noensinne

Michelin CrossClimate 3 Sport er utviklet for elbiler og...

FDM er rasende over at 17-åringer får kjøre – ta bussen!

Ny lov tillater 17-åringer å kjøre bil uten ledsager....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....