For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til รฅ tape en hel fabrikk, spesielt hardt.
Det har nรฅ gรฅtt litt mer enn en uke siden den svenske batteriprodusenten Northvolt gikk konkurs. Og Volvo kommer til รฅ tape mye penger pรฅ dette.
I fjor รธste det kinesisk-svenske bilmerket penger inn i byggingen av en Northvolt-fabrikk i byen Torslanda, hvor Volvo ogsรฅ har en fabrikk.
Opprinnelig โ altsรฅ fรธr konkursen โ var planen at Northvolt skulle begynne รฅ levere batterier til Volvo tidlig i 2026. Sรฅ langt kom de aldri.
Northvolt ble faktisk ikke levert et eneste batteri for elektriske personbiler. Scania, som bygger lastebiler, fikk imidlertid en del batterier.
Volvo stรฅr imidlertid overfor et enda stรธrre problem pรฅ mange mรฅter enn Northvolts stรธrste aksjonรฆr โ nemlig Volkswagen. For der tyskerne trolig taper 13 milliarder kroner pรฅ gulvet, taper Volvo en hel fabrikk.
Volvo Cars rakk ikke รฅ overta eierskapet til den fremtidige batterifabrikken i Torslanda fรธr Northvolt ga opp.
Dette melder Sveriges Radio .
Ifรธlge informasjon innhentet av media pรฅgรฅr forhandlinger mellom Volvo Cars og potensielle partnere som kan erstatte Northvolt.
For at fabrikken skal produsere batterier, kreves det en ny partner. Volvo Cars har pรฅ sin side ikke รธnsket รฅ kommentere opplysningene. Akkurat som det offisielt ikke er noe nytt i saken.
Perioden frem til Northvolts konkurs har generelt vรฆrt den ene lange skandalen etter den andre. Bare noen fรฅ uker fรธr konkursbegjรฆringen kom det frem at fabrikkens ledelse i Tyskland betalte to politikere penger for รฅ fรฅ godkjenning. Les mer om det her .
Allerede fรธr det skrev flere medier โ deriblant Boosted โ om hvordan fire ansatte ved Northvolts fabrikk i Skellefteรฅ er dรธde.
Det har imidlertid ogsรฅ vรฆrt spekulasjoner om at det faktisk er sabotasje fra Kina som la ned batterifabrikken.
I september 2024 skrev den svenske forfatteren Lars Wilderรคng pรฅ sin blogg Cornucopia at fabrikken i Skellefteรฅ ble sabotert innenfra av en underleverandรธr eid av den kinesiske staten.
Dagens Nyheter har ogsรฅ rapportert om Northvolts tilknytning til den statseide underleverandรธren Wuxi Lead.
Ifรธlge Lars Wilderรคngs opplysninger kunne utstyret fra Wuxi Lead, som Northvolt var avhengig av, kun styres direkte fra Kina.