Med 333 hestekrefter er den siste Golf R noensinne med bensinmotor ogsรฅ den mest potente folkene pรฅ Wolfsburg-fabrikken noensinne har bygget.
Volkswagen Golf synger pรฅ det absolutt siste verset. I alle fall som bensinmodell.
Og dette selv om fabrikken i Wolfsburg nettopp har flyttet 500 milliarder kroner fra et basseng for utvikling av elbiler til utvikling av forbrenningsmotoren. Les mer om det her.
Det er ventet at den neste "Golf R" faktisk blir sitt eget bilmerke. Uansett har Volkswagen planer om รฅ skille R-modellene ut i et halvuavhengig elbilmerke.
Sรฅ den nyeste Golf R, som er basert pรฅ Golf Mk. 8.5, er pรฅ mange siste samtaler. Bilen har fรฅtt 13 hestekrefter mer, slik at den toliters, firesylindrede bensinen nรฅ yter 333 hestekrefter, spurter fra 0 til 100 km/t pรฅ 4,6 sekunder og nรฅr sin elektronisk begrensede toppfart pรฅ 270 km/t.
LES OGSร : Thomas vil endre galskapsloven โ ยซGi kausjon etter bilens verdiยป
Volkswagen har faktisk ikke bygget en bensinbil raskere enn det for. I hvert fall ikke en som er satt i serieproduksjon.
Her hjemme har Volkswagen-importรธren verken sagt noe om nye Golf R eller dens muligheter pรฅ dansk asfalt ennรฅ. Av samme grunn kjenner ikke Boosted til priser eller utstyrspakker her hjemme. Men vi fรธlger saken og vil oppdatere artikkelen nรฅr det er ny informasjon รฅ rapportere.
Golf R er ikke den eneste tyske bilen som har fรฅtt en ansiktslรธftning. Det samme gjรธr BMWs 5-serie. Og ikke en hvilken som helst 5. Nei, for nรฅ er toppmodellen M5 en… hybrid. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!