Et overveldende flertall av sjåførene sier i en ny undersøkelse at de heller vil vente med å kjøpe elbil. Teknologien er rett og slett for usikker.
En ny studie, DAT Report 2025, viser at 77 prosent av sjåførene foretrekker å vente med å kjøpe elbil. Studien avdekker en rekke faktorer som bidrar til denne nølingen, inkludert bekymringer om pris, teknologi og infrastruktur.
Resultatene viser at 77 prosent av de spurte sjåførene gjerne vil se tiden før de skal investere i elbil. En hovedårsak til denne nølingen er mangel på erfaring med elbiler.
Undersøkelsen viser at 74 prosent av de spurte aldri har kort i elbil. Som folkene bak den årlige DAT-rapporten kan forklare noe av den utbredte skepsisen.
Sjåfører som har prøvd å kjøre elbil er mer positive til teknologien. Nesten halvparten av denne gruppen (48 prosent) mener at elbiler egner seg til hverdagsbruk. Og 49 prosent ser på dem som fremtidens transportform.
Til tross for den økte interessen er det fortsatt bekymring for prisen på elbiler. 76 prosent av de spurte sjåførene som har erfaring med elbiler mener de er for dyre.
I tillegg er det usikkerhet rundt batterienes levetid og holdbarhet. 70 prosent av sjåførene anser batteriene i elbiler som utrygge. Og 61 prosent mener at teknologien ennå ikke er moden.
Studien viser imidlertid også at holdningene til elbiler er i endring. I 2024 anså 80 prosent av sjåførene batteriet som en usikkerhetsfaktor, mens dette tallet i 2025 har sunket til 77 prosent.
Studien avslører også at det er begrenset kunnskap om batterilevetid. 58 prosent av sjåførene mener at forbrenningsmotorer varer lenger enn elbiler. Gjentatte studier har vist at elbiler blir bedre. Men på enkelte områder henger de fortsatt etter, spesielt dieselbiler. Les mer om det her .
Mange sjåfører svarer i den tyske undersøkelsen at de vurderer å kjøpe elbil, men at de nøler på grunn av bekymring for rekkevidde, infrastruktur og ladetid.
Sjåfører som velger elbil gjør det ofte av miljøhensyn eller fordi de er interessert i «ny teknologi». Men elbilen er ingen ny oppfinnelse. Faktisk var Skodas første elbil en ølbil fra 1930-tallet. Så den forklaringen er ikke holdbar og har aldri vært det.
Studien tyder på at det først og fremst er de såkalte «first movers» som er åpne for ny teknologi som driver salget av elbiler.