2. februar, 2025

Nye tall: 77 prosent vil helst unngå elbilen

Et overveldende flertall av sjåførene sier i en ny undersøkelse at de heller vil vente med å kjøpe elbil. Teknologien er rett og slett for usikker.

En ny studie, DAT Report 2025, viser at 77 prosent av sjåførene foretrekker å vente med å kjøpe elbil. Studien avdekker en rekke faktorer som bidrar til denne nølingen, inkludert bekymringer om pris, teknologi og infrastruktur.

Resultatene viser at 77 prosent av de spurte sjåførene gjerne vil se tiden før de skal investere i elbil. En hovedårsak til denne nølingen er mangel på erfaring med elbiler.

Undersøkelsen viser at 74 prosent av de spurte aldri har kort i elbil. Som folkene bak den årlige DAT-rapporten kan forklare noe av den utbredte skepsisen.

Sjåfører som har prøvd å kjøre elbil er mer positive til teknologien. Nesten halvparten av denne gruppen (48 prosent) mener at elbiler egner seg til hverdagsbruk. Og 49 prosent ser på dem som fremtidens transportform.

Til tross for den økte interessen er det fortsatt bekymring for prisen på elbiler. 76 prosent av de spurte sjåførene som har erfaring med elbiler mener de er for dyre.

I tillegg er det usikkerhet rundt batterienes levetid og holdbarhet. 70 prosent av sjåførene anser batteriene i elbiler som utrygge. Og 61 prosent mener at teknologien ennå ikke er moden.

Studien viser imidlertid også at holdningene til elbiler er i endring. I 2024 anså 80 prosent av sjåførene batteriet som en usikkerhetsfaktor, mens dette tallet i 2025 har sunket til 77 prosent.

Studien avslører også at det er begrenset kunnskap om batterilevetid. 58 prosent av sjåførene mener at forbrenningsmotorer varer lenger enn elbiler. Gjentatte studier har vist at elbiler blir bedre. Men på enkelte områder henger de fortsatt etter, spesielt dieselbiler. Les mer om det her .

Mange sjåfører svarer i den tyske undersøkelsen at de vurderer å kjøpe elbil, men at de nøler på grunn av bekymring for rekkevidde, infrastruktur og ladetid.

Sjåfører som velger elbil gjør det ofte av miljøhensyn eller fordi de er interessert i «ny teknologi». Men elbilen er ingen ny oppfinnelse. Faktisk var Skodas første elbil en ølbil fra 1930-tallet. Så den forklaringen er ikke holdbar og har aldri vært det.

Studien tyder på at det først og fremst er de såkalte «first movers» som er åpne for ny teknologi som driver salget av elbiler.

Latest

Don't miss

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en...

FDM: Det blir mye dyrere å eie bil i 2025

Danskene må forberede seg på at det må være...

Syklistforbund raser fordi bilister har lov til å kjøre over 30 km/t

Et nytt lovforslag fra regjeringen forbyr kommuner å sette...

Så mange Tesla-eiere tror de lider av Tesla-skam

En ny undersøkelse viser at tre av ti Tesla-eiere...

Knuste og stjal fotobokser – to menn pågrepet

Svensk politi har arrestert og siktet to menn som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Billig Dacia ydmyker Tesla Model Y igjen over hele Europa

Dette skjedde flere ganger fra måned til måned og kvartal til kvartal. Og nå er det klart – Dacia Sandero var Europas mest populære...

Tesla-eieren har fått verdens dummeste bilnøkler

Det kan være veldig smart akkurat nå. Men spørsmålet er hva Brandon Dalaly vil gjøre med sin 'cyborg'-lignende hånd når han ikke lenger eier...

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best...

Utrangert ny Fiat levert på stjålne hjul og uten radio

Nye Fiat Grande Panda kan kasseres såpass at den kommer uten radio, på stålhjul og med manuelle sidevinduer. Hvis du ikke vil ha det,...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked, Tyskland. Her hjemme har også søkene etter merket falt betydelig. Brukte biler faller i pris....

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan...

Ford bekrefter: Tilbake til Le Mans

Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil. Det var først et mediestunt,...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må montere 7,3-liters V8 selv. Og skal du kjøre på gaten, må du nøye deg med...

Gode nyheter: Oljeprisen fortsetter å falle

Den siste måneden har bare gått én vei for europeisk Brent-olje. Nemlig nedover. Og det er gode nyheter for europeiske sjåfører. Europeisk Brent-olje har...