Nye tall: Her er 54.000 bilfolk som har fått sparken

I fjor forsvant 54.000 arbeidsplasser i den europeiske bilindustrien. Og det er kun på grunn av permitteringer i de største selskapene.

Krisetider i bilindustrien fører til omfattende permitteringer. I fjor sa de største selskapene i den europeiske delen av bransjen farvel til hele 54.000 ansatte.

Fallende produksjon og økonomiske utfordringer har tvunget bedrifter til å kutte ned. Dette kommer frem av en ny rapport.

Clepa, bransjeforeningen for bilindustrien, har publisert en rapport som viser omfanget av krisen.

I rapporten dokumenterer Clepa de mange permitteringene som har funnet sted det siste året. Bosch alene har varslet at arbeidsstokken og dermed antall ansatte på lønningslisten må kuttes med 5500 ansatte.

Underleverandøren Webasto sliter med en gjeld på 1 milliard euro, og hos girkassegiganten ZF må du i løpet av de neste 5 til 6 årene finne over 40 milliarder kroner i besparelser.

Siden koronapandemien har bilproduksjonen i EU falt med 20 prosent. 86.000 arbeidsplasser har forsvunnet hos underleverandører i samme periode.

– Dersom etterspørselen ikke øker og Europa gjenvinner sin konkurransekraft, vil bølgen av oppsigelser fortsette i flere år til, advarer Clepa i en pressemelding .

Audi er blant bilmerkene som har kuttet mest. I februar stengte merket sin fabrikk i Belgia. Det betyr at over 3000 ansatte snart står uten jobb.

Situasjonen i bilbransjen er alvorlig, og de mange permitteringene vitner om en bransje i krise. Det er imidlertid ikke alle steder i bransjen det går dårlig. Eller rett frem i revers.

Senest kunne Boosted fortelle at Toyota ser etter minst 100 nye personer per måned til en fabrikk i Frankrike. Og at det er et akutt behov for 500 nyansatte nå og her.

Den kinesiske BYD skyter også fart. Faktisk så mye at i løpet av en periode på bare tre måneder i løpet av 2024 sysselsatte merket 200 000 nye mennesker.

Og tilbake i februar samme år kunne Aston Martin kunngjøre at de trenger 400 nye mennesker til en like ny fabrikk i byen St Athan i Wales. Når det gjelder det britiske merket, er det spesielt DBX- og Vantage-modellene som driver veksten.

Hjemme er det også behov for mekanikere og ansatte i bilbransjen. Men mange av dem har blitt støvsuget av andre bransjer. Det er særlig de yngste på arbeidsmarkedet som ikke bryr seg om bilbransjen. Det viste en undersøkelse tilbake i mai.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...