Nye Volkswagen Golf er ikke verdt innsatsen, sier direktør

Ifølge Volkswagens administrerende direktør, Thomas Schäfer, er det ikke lenger noen vits i å bygge Golfen med forbrenningsmotor.

Den kan nok fortsatt fås som en fabrikkny bil. Og til og med med både bensin- og dieselmotorer.

Men det er fortsatt ingen vits i å bygge Golfen slik vi kjenner den med forbrenningsmotor. Thomas Schäfer, Volkswagens administrerende direktør, mener det.

En Golf med forbrenningsmotor er uansett ikke verdt strevet, med tanke på at Volkswagen også har elbiler på programmet.

Det forteller Schäfer til det engelske magasinet Car .

LES OGSÅ: Henrik Fisker har mistet kontrollen over bilmerket sitt

Det betyr imidlertid ikke at Volkswagen – sammen med forbrenningsmotoren generelt – er klare til å legge Golfen i graven.

– Som modell har Golfen alltid vært en konstant, men den har også bidratt med teknologisk fremgang. Og uansett når det blir, blir neste Golf elektrisk, understreket Schäfer.

Thomas Schäfer supplerte med informasjonen om at Volkswagen nettopp har sendt den ansiktsløftede Golf 8.5 på gaten. Men herfra begynner det å se mørkt ut for forbrenningsmotoren.

– I det store bildet er det vanskelig å se en helt ny Golf med forbrenningsmotor for seg selv. En slik bil er rett og slett ikke verdt innsatsen, sier direktøren.

Ellers er det ikke fordi det går dårlig for Volkswagen i bilsegmentet oppkalt etter Golfen. Ser man på konsernet under ett, ble det solgt nesten 900.000 nye kombibiler i fjor.

Men det må sees i sammenheng med suksessen til SUV-ene. Selv for de mindre går det betraktelig bedre enn for kombibiler som VW Golf, Audi A3 og Seat Leon.

For eksempel solgte Volkswagen 633 147 Tiguan-modeller bare i 2023. Til det skal legges salget av søsterbilene som er basert på samme teknologi.

Motsatt betyr ikke dette at Volkswagen bare vil kalle neste ID.3 for en Golf. Mye tyder likevel på at Volkswagen vil droppe både ID- og GTX-navnene. Les mer om det her .

– Det kalles en Golf når proporsjonene stemmer overens med den modellen, understreker Thomas Schäfer.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...