12. februar, 2025

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd.

Patent på utslipp for elbiler er nå en realitet. Stellantis-gruppen søkte patent på et utslipp for elbiler.

Imidlertid omhandler ikke patenter lyd. Men i stedet søkes det å øke sikkerheten. Det er ikke som de kunstige motorlydene som finnes i enkelte elbiler.

Stellantis' patent beskriver et helt annet system. Det handler om å lede brennbare gasser bort fra batteripakken.

Når batteriet i en elbil svikter, kan det oppstå en termisk løping, noe som resulterer i en brann som er nesten umulig å slukke.

Dette kan skyldes kortslutning, skade eller feillading. Batteriet kan frigjøre brennbare gasser som hydrogen, metan, acetylen og propan.

Disse gassene kan antennes. Stellantis patent beskriver et system som kanaliserer brennbare stoffer bort fra batteripakken. På denne måten hindrer elbilen selv å brenne opp.

Systemet nøyer seg ikke med bare å lede gassene ut og bort. Det inkluderer flere "behandlingssoner". Disse sonene renser gassene kjemisk før de slippes ut.

Den fungerer litt som en katalysator i en tradisjonell bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekjøling for å kontrollere batteritemperaturen. Stellantis' system legger til et ekstra lag med brannsikkerhet.

Branner i elbiler er sjeldne. Likevel har de fått en del oppmerksomhet. Spesielt i Sør-Korea har det vært flere hendelser etter at én elbil ødela mange andre i et parkeringshus i fjor. Les mer om det her .

Dette har økt bekymringene for sikkerheten til litium-ion-batterier. Andre selskaper jobber også med løsninger som holder brannrisikoen på et minimum.

Tyske Bosch har foreslått å bruke små, kontrollerte eksplosjoner. Disse eksplosjonene er ment å fysisk skille selve batteripakken i tilfelle en trafikkulykke. Det minner om de pyrotekniske sikringene som finnes i enkelte biler.

Et utslipp for en elbil kan høres rart ut. Men hvis det fungerer som Stellantis forventer, kan bilgiganten ha kommet langt i sikkerhetens navn.

Uansett er det mye mer nyttig enn datagenerert V8-lyd.

Det er et steg mot tryggere elbiler. Men bare tiden vil vise om patentet blir en standard i bransjen.

Latest

Don't miss

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan...

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark...

Tesla: Det er ikke ulovlig å betale 0 kroner i skatt

Det høres ut som noe Mogens Glistrup kan ha...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....

Bilforhandler risikerer 8 års fengsel for millionbedrageri

Cartrader ApS eksisterte kun i to måneder. Men mannen bak risikerer nå 8 års fengsel fordi han underslått millioner av kroner. Cartrader ApS var...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier,...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen. Selv...