Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd.
Patent på utslipp for elbiler er nå en realitet. Stellantis-gruppen søkte patent på et utslipp for elbiler.
Imidlertid omhandler ikke patenter lyd. Men i stedet søkes det å øke sikkerheten. Det er ikke som de kunstige motorlydene som finnes i enkelte elbiler.
Stellantis' patent beskriver et helt annet system. Det handler om å lede brennbare gasser bort fra batteripakken.
Når batteriet i en elbil svikter, kan det oppstå en termisk løping, noe som resulterer i en brann som er nesten umulig å slukke.
Dette kan skyldes kortslutning, skade eller feillading. Batteriet kan frigjøre brennbare gasser som hydrogen, metan, acetylen og propan.
Disse gassene kan antennes. Stellantis patent beskriver et system som kanaliserer brennbare stoffer bort fra batteripakken. På denne måten hindrer elbilen selv å brenne opp.
Systemet nøyer seg ikke med bare å lede gassene ut og bort. Det inkluderer flere "behandlingssoner". Disse sonene renser gassene kjemisk før de slippes ut.
Den fungerer litt som en katalysator i en tradisjonell bil. Moderne elbiler har allerede sensorer og væskekjøling for å kontrollere batteritemperaturen. Stellantis' system legger til et ekstra lag med brannsikkerhet.
Branner i elbiler er sjeldne. Likevel har de fått en del oppmerksomhet. Spesielt i Sør-Korea har det vært flere hendelser etter at én elbil ødela mange andre i et parkeringshus i fjor. Les mer om det her .
Dette har økt bekymringene for sikkerheten til litium-ion-batterier. Andre selskaper jobber også med løsninger som holder brannrisikoen på et minimum.
Tyske Bosch har foreslått å bruke små, kontrollerte eksplosjoner. Disse eksplosjonene er ment å fysisk skille selve batteripakken i tilfelle en trafikkulykke. Det minner om de pyrotekniske sikringene som finnes i enkelte biler.
Et utslipp for en elbil kan høres rart ut. Men hvis det fungerer som Stellantis forventer, kan bilgiganten ha kommet langt i sikkerhetens navn.
Uansett er det mye mer nyttig enn datagenerert V8-lyd.
Det er et steg mot tryggere elbiler. Men bare tiden vil vise om patentet blir en standard i bransjen.