Hvis ikke Tyskland skal kvele sin egen største industri, må landet slutte å bygge bensinbiler akkurat nå, sier økonom.
Hvis Tyskland skal redde sin egen største industri og arbeidsplassene de sysselsetter, krever det en stans i produksjonen av bensinbiler. Det mener den svenske økonomen Claes Hemberg.
– Ligger du etter må du ta igjen, men da kan du ikke fortsette å bygge bensinbiler, sier økonomen til Carup.
Claes Hemberg mener faktisk at tyskerne ligger håpløst langt bak utviklingen. Her peker han spesielt på at Volkswagen først er klar med en billig elbil om to år. Les mer om det her .
Økonomen er ikke i tvil om at tyskerne er flere år bak sine viktigste konkurrenter – nemlig kineserne.
Her påpeker Claes Hemberg at ingen sjåfører i dag vil ha det han kaller gårsdagens biler. For det er ikke bare tyskerne som henger etter når det gjelder elbiler. Ifølge økonomen kan de heller ikke finne ut av det med programvare.
Videre har tyskerne ifølge økonomen ingen underleverandører som kan levere varene i et fornuftig tempo og i en kvalitet som sjåførene er fornøyd med.
Claes Hemberg er faktisk ikke engang ferdig med å rive den tyske bilindustrien fra hverandre. Han mener den er like utdatert som en dinosaur som nekter å følge med i tiden. Han kaller hele Tyskland et teknisk museum.
Og det er ikke bare bilene det er feil med. Økonomen er også sint over at det er vanskelig å bestille hotell på nett og at tyskerne fortsatt bruker faks.
– Til helgen er det valg i Tyskland, og vi håper at politikerne kommer med nye tanker. Men dessverre er det mange høyreekstreme krefter som ønsker å fortsette å bruke fossilt brensel, sier økonomen.
Det tyske høyrepartiet AfD endte opp med å bli valgets store vinner som nest største parti i den kommende lovgivende forsamlingen.
Men økonomen tar nå feil i at tyskerne ikke investerer i teknologi. For mens Volkswagens egen programvareutvikling kalt Cariad har vært en økonomisk katastrofe, kaster ledelsen i Wolfsburg allerede like mye penger på Rivian for å utvikle ny programvare.
Amerikanerne skal også utvikle den kommende Golf 9. En bil som kun kan gå på strøm. Dette betyr imidlertid også at dagens Golf 8 vil ha lengre levetid enn planlagt.