Økonom: Tyskland må stoppe alle bensinbiler nå

Hvis ikke Tyskland skal kvele sin egen største industri, må landet slutte å bygge bensinbiler akkurat nå, sier økonom.

Hvis Tyskland skal redde sin egen største industri og arbeidsplassene de sysselsetter, krever det en stans i produksjonen av bensinbiler. Det mener den svenske økonomen Claes Hemberg.

– Ligger du etter må du ta igjen, men da kan du ikke fortsette å bygge bensinbiler, sier økonomen til Carup.

Claes Hemberg mener faktisk at tyskerne ligger håpløst langt bak utviklingen. Her peker han spesielt på at Volkswagen først er klar med en billig elbil om to år. Les mer om det her .

Økonomen er ikke i tvil om at tyskerne er flere år bak sine viktigste konkurrenter – nemlig kineserne.

Her påpeker Claes Hemberg at ingen sjåfører i dag vil ha det han kaller gårsdagens biler. For det er ikke bare tyskerne som henger etter når det gjelder elbiler. Ifølge økonomen kan de heller ikke finne ut av det med programvare.

Videre har tyskerne ifølge økonomen ingen underleverandører som kan levere varene i et fornuftig tempo og i en kvalitet som sjåførene er fornøyd med.

Claes Hemberg er faktisk ikke engang ferdig med å rive den tyske bilindustrien fra hverandre. Han mener den er like utdatert som en dinosaur som nekter å følge med i tiden. Han kaller hele Tyskland et teknisk museum.

Og det er ikke bare bilene det er feil med. Økonomen er også sint over at det er vanskelig å bestille hotell på nett og at tyskerne fortsatt bruker faks.

– Til helgen er det valg i Tyskland, og vi håper at politikerne kommer med nye tanker. Men dessverre er det mange høyreekstreme krefter som ønsker å fortsette å bruke fossilt brensel, sier økonomen.

Det tyske høyrepartiet AfD endte opp med å bli valgets store vinner som nest største parti i den kommende lovgivende forsamlingen.

Men økonomen tar nå feil i at tyskerne ikke investerer i teknologi. For mens Volkswagens egen programvareutvikling kalt Cariad har vært en økonomisk katastrofe, kaster ledelsen i Wolfsburg allerede like mye penger på Rivian for å utvikle ny programvare.

Amerikanerne skal også utvikle den kommende Golf 9. En bil som kun kan gå på strøm. Dette betyr imidlertid også at dagens Golf 8 vil ha lengre levetid enn planlagt.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...