Petra Westin leverte sin Peugeot 208 til verkstedet etter en mindre ulykke. Hun fikk imidlertid bilen tilbake først etter 14 måneders venting, og noen dager senere tente en varsellampe som indikerte at bilen trengte service.
Petra Westin, som jobber som eiendomsmegler, overleverte elbilen sin, en Peugeot e-208, til et verksted ved Hedbergs Bil i Malmø, etter at hun i oktober 2023 tok feil.
Etter ulykken ble bilen fraktet til et verksted, hvor Petra fikk beskjed om at den ville være klar for henting i februar. Forsinkelsen ble imidlertid lengre enn forventet.
– Det var reservedeler her og der som måtte bestilles, og de fikk ikke tak i personen som er spesialist på elektriske batterier. Hvor er flaskehalsen, sier Petra Westin til Sydsvenskan .
Som privat leietaker av bilen hadde ikke Petra Westin krav på lånebil i reparasjonsperioden. Til tross for at bilen hennes sto på verksted, måtte hun fortsatt betale leasingkostnader, som til sammen nådde over 50.000 DKK. Først etter seks måneder fikk hun låne en bil på verkstedet.
Da ventetiden endelig var over og Hedbergs Bil var ferdig med reparasjonen, hentet Petra Westin bilen sin etter nøyaktig 370 dager. Etter den lange prosessen råder hun nå andre bileiere til å lese leasingavtalene nøye.
LES OGSÅ: Bygger hydrogenbiler i Tyskland – nå er de konkurs
– Ingen regner med å ha bilen sin på verkstedet i ett år. Hvor står det i kontrakten min at jeg må godta det?, spør Petra Westin.
Etter bare to dagers kjøring i den reparerte bilen, tente en varsellampe som ringte bilen for service. Men Petra nøler nå med å levere bilen tilbake til verkstedet, da hun frykter at en ny leveranse kan føre til ytterligere ventetid.
Verkstedet, Hedbergs Bil, har opplyst at de er klar over problemene og tilskriver de lange ventetidene oppsigelsen av enkelte ansatte.
Markedssjef Carl Johan Hedberg forklarer at selskapet nå har implementert nye prosedyrer for å sikre at biler ikke står stille over lengre tid uten å bli behandlet.
– Vi har laget et sikkerhetssystem slik at bilene ikke står stille. Vi har kontroll på alle bilene som kommer inn, noe som ikke var tilfelle for. Biler er mottatt og ikke lagt inn i systemet. Vi har ansatt nye medarbeidere og bygget om organisasjonen», sier Carl Johan Hedberg til Sydsvenskan.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!