Peugeot, som eies av bilkonsernet Stellantis, opplyser at ingen av de problematiske bilene er levert fordi sprekkene ble oppdaget.
Peugeot har bestemt seg for å stoppe leveranser av enkelte modeller av SUV-ene 3008 og 5008 etter at det ble oppdaget at sprekker i bilenes chassis kan føre til alvorlige skader. Problemet har oppstått i modeller med mild hybriddrift og feilen gjør at enkelte biler risikerer chassisfeil.
Svikten har ført til en tilbakekalling, som omtales som en «stoppkampanje». Det betyr at de berørte bilene ikke må brukes, fordi de er kontrollert og eventuelt reparert. Peugeot har opplyst at det dreier seg om biler produsert i perioden 26. august til 3. september 2024.
David Lindahl, PR- og kommunikasjonssjef i KW Bruun, som importerer Peugeot i Sverige, forklarer at ingen av bilene som er rammet av problemet har nådd kjøpere ennå.
– I Sverige er det 15 biler. Av dem er 12 allerede undersøkt og funnet i orden, mens de resterende tre forventes å bli kontrollert innen kort tid, sier David Lindahl til Vi Bilägare .
Tilbakekallinger som dette er ikke unike for Peugeot. Tidligere har også andre produsenter, som Ford, møtt lignende utfordringer.
LES OGSÅ: Nissan går av – kan gå konkurs om 12 måneder
Blant annet måtte Ford tilbakekalle flere tusen biler der alvorlige feil gjorde det tvilsomt om de i det hele tatt kunne repareres. Tilbake i mai 2024 fant merket ut at det var sveisefeil i opptil 5000 biler fra en fabrikk i Tyrkia.
På grunn av stålkonstruksjonen til bilene er det fare for at sveisefeilen ikke lar seg reparere. Hvis dette er tilfelle, skal bilene skrotes. Så skrotet. Ifølge det tyske svaret til Transportbyrået, KBA, kjører godt over 1000 av bilene rundt i vårt naboland.
Problemer som sprekker i chassiset eller andre alvorlige konstruksjonsfeil understreker viktigheten av grundige kvalitetskontroller, spesielt når bilene ennå ikke er levert til kundene.