Peugeot vakler – disse bilene kommer kanskje aldri igjen

I motsetning til flere av konkurrentene, nekter Peugeot å gjenopplive gamle modeller og navnene deres for å hoppe på en retrobølge.

Peugeot vil ikke følge konkurrentenes trend mot retrobiler. Merkets designsjef Matthias Hossann mener i stedet at fremtidens modeller bør «oppfinne fremtiden» fremfor å se tilbake på fortiden.

Hossann understreker at Peugeot ikke ser noen grunn til å gjenopplive tidligere design for å skape nostalgi, selv om merket har en rik historie.

I 2018 presenterte Peugeot et av deres mest slående konsepter, E-Legend, som var inspirert av den ikoniske 504-modellen.

Selv om konseptet ble positivt mottatt, har det ikke påvirket utformingen av deres serieproduserte biler. Ifølge Hossann er det ikke behov for retrobiler i Peugeots nåværende strategi.

– Jeg tror det noen ganger kan være lurt å lage et retrodesign når man skal relansere et merke, fordi det på en måte skaper oppmerksomhet. Men jeg tror ikke det er tilfelle akkurat nå for Peugeot, sier han til Autocar .

LES OGSÅ: Bilgiganten tilbakekaller 780.000 biler som kan ta fyr

I stedet peker Peugeot fremover med deres Inception Concept fra 2023, som viser retningen fremtidens Peugeot-biler vil ta.

Inception Concept er en futuristisk firedørs sedan bygget på Stellantis' STLA Large EV-plattform. Bilen har designelementer fra tidligere Peugeot-modeller, som en stor frontrute som strekker seg lenger frem enn på vanlige sedaner og de karakteristiske «katteklørne» i frontlyktene, som også sees på dagens modeller.

Selv om Peugeot ønsker å finne opp fremtiden, legger ikke Hossann skjul på at merkets historie fortsatt har en rolle å spille.

– Når vi designer en Peugeot som et team, sier vi «la oss virkelig finne på fremtiden», men samtidig har vi et solid fundament.

– Vi har en fantastisk historie. Så jeg sier ikke at vi aldri kommer til å se tilbake på historien vår – E-Legend er et perfekt eksempel – men hvordan kan vi snurre det slik at det til slutt blir virkelig futuristisk? Det er den største utfordringen, forklarer han.

Selv om Peugeot ikke planlegger å lage rene retrobiler, kan deres fremtidige design fortsatt trekke på historiske referanser. Fokus er imidlertid på å forene fortid og fremtid på en måte som skaper moderne og innovative biler.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...