21. februar, 2025

Peugeot vil kalle nye elbiler for GTi-modeller

GTi-modellene er ikke døde. I hvert fall ikke helt ennå. Nå vurderer Peugeots nye direktør å gjenopplive bilene. Men uten forbrenningsmotor.

Den nye Peugeot-direktøren, Alain Favey, vurderer å gjenopplive merkets GTI-modeller.

Spørsmålet om å bringe tilbake GTI-navnet er noe Favey har jobbet med siden han overtok rollen som Peugeot-direktør fra Linda Jackson. Dette skjedde som en del av et større lederskifte hos Stellantis.

GTI-betegnelsen har ikke vært brukt på en 208-modell siden andre generasjon av bilen kom i 2019. Den har heller ikke prydet en Peugeot-bil siden 308 GTi ble lansert i 2021.

Peugeot Sport Engineered (PSE) var opprinnelig ment å fylle tomrommet etter GTI-modellene i Peugeots modellutvalg.

Men den ble kun brukt på én versjon av 508. Men den avdelingen ble lagt ut sommeren 2024. Det skjedde etter at den modellen ble tatt ut av produksjon.

Under et av sine første møter med pressen som Peugeot-sjef ble Favey spurt om det var planer om en e-208 GTI. Han svarte at han er veldig interessert i å assosiere Peugeot-merket med noe "meningsfullt", dets fortid og dets arv.

Han sa at Peugeot vil se tilbake på merkevarens arv og undersøke hvordan den kan tilpasses den moderne verden. Ingenting er utelukket i deres anmeldelse av dette, og absolutt ikke GTi-betegnelsen, mener Autocar .

Det ville være logisk om noen kommende GTi-modeller bruker samme oppsett som Lancia Ypsilon HF og Abarths 600e. Disse deler e-208s e-CMP-plattform. Begge sender 237 hk gjennom forhjulene og bruker en Torsen differensial med begrenset skli.

Abarth 600e er også tilgjengelig med 278 hestekrefter. Men det er usannsynlig at en ny Peugeot får like mye hestekrefter på grunn av den interne Stellantis heraki.

Hvis Peugeot-ledelsen gir grønt lys til en e-208 GTI, vil det sannsynligvis også resultere i en sporty versjon av Opel Corsa Electric. Bilene er hundre prosent identiske, bortsett fra noen lys og logoer.

Det er ukjent om Peugeot eller Opel anser en elektrisk GTi som kommersielt levedyktig. Spesielt siden Corsa og 208 forventes å bli erstattet neste år av nye generasjoner basert på Stellantis sin nye STLA Small-plattform.

På den annen side har Abarth 600e vist at e-CMP-plattformen enkelt kan romme en kraftigere motor. Derfor kan sporty versjoner av 208 og Corsa lanseres som de siste modellene av den nåværende generasjonen.

Latest

Don't miss

Oppsagt Formel 1-fører kjøper Alfa Romeo for 7 millioner

Bare 33 eksempler av Alfa Romeo 33 Stradale skal...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I...

Forskere: Vi har laget elbilbatteriet som varer evig

Et team av kinesiske forskere er ikke i tvil....

7300 elbiler med kinesiske batterier tilbakekalt

Først Audi og nå Mercedes. Tyskerne har problemer med...

Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...