GTi-modellene er ikke døde. I hvert fall ikke helt ennå. Nå vurderer Peugeots nye direktør å gjenopplive bilene. Men uten forbrenningsmotor.
Den nye Peugeot-direktøren, Alain Favey, vurderer å gjenopplive merkets GTI-modeller.
Spørsmålet om å bringe tilbake GTI-navnet er noe Favey har jobbet med siden han overtok rollen som Peugeot-direktør fra Linda Jackson. Dette skjedde som en del av et større lederskifte hos Stellantis.
GTI-betegnelsen har ikke vært brukt på en 208-modell siden andre generasjon av bilen kom i 2019. Den har heller ikke prydet en Peugeot-bil siden 308 GTi ble lansert i 2021.
Peugeot Sport Engineered (PSE) var opprinnelig ment å fylle tomrommet etter GTI-modellene i Peugeots modellutvalg.
Men den ble kun brukt på én versjon av 508. Men den avdelingen ble lagt ut sommeren 2024. Det skjedde etter at den modellen ble tatt ut av produksjon.
Under et av sine første møter med pressen som Peugeot-sjef ble Favey spurt om det var planer om en e-208 GTI. Han svarte at han er veldig interessert i å assosiere Peugeot-merket med noe "meningsfullt", dets fortid og dets arv.
Han sa at Peugeot vil se tilbake på merkevarens arv og undersøke hvordan den kan tilpasses den moderne verden. Ingenting er utelukket i deres anmeldelse av dette, og absolutt ikke GTi-betegnelsen, mener Autocar .
Det ville være logisk om noen kommende GTi-modeller bruker samme oppsett som Lancia Ypsilon HF og Abarths 600e. Disse deler e-208s e-CMP-plattform. Begge sender 237 hk gjennom forhjulene og bruker en Torsen differensial med begrenset skli.
Abarth 600e er også tilgjengelig med 278 hestekrefter. Men det er usannsynlig at en ny Peugeot får like mye hestekrefter på grunn av den interne Stellantis heraki.
Hvis Peugeot-ledelsen gir grønt lys til en e-208 GTI, vil det sannsynligvis også resultere i en sporty versjon av Opel Corsa Electric. Bilene er hundre prosent identiske, bortsett fra noen lys og logoer.
Det er ukjent om Peugeot eller Opel anser en elektrisk GTi som kommersielt levedyktig. Spesielt siden Corsa og 208 forventes å bli erstattet neste år av nye generasjoner basert på Stellantis sin nye STLA Small-plattform.
På den annen side har Abarth 600e vist at e-CMP-plattformen enkelt kan romme en kraftigere motor. Derfor kan sporty versjoner av 208 og Corsa lanseres som de siste modellene av den nåværende generasjonen.