Med fare for å bli kastet av børsen i New York, forsinket Polestar offentliggjøringen av årsregnskapet i fjor. Og det skader aksjen.
Polestar har flere biler på vei. Men ventetiden skader for øyeblikket merkevarens aksjer.
Siden notering på børsen i New York i 2022 har Polestars verdi krympet med hele 95 prosent. Fra en verdi på hele 21 milliarder dollar er Polestar nå verdt 'bare' 1,6 milliarder dollar.
En av dem som har tapt mye penger på nedturen er bilmerkets administrerende direktør Thomas Ingenlath. Sammen med styreleder Håkan Samuelsson har han måttet vinke farvel til nesten 150 millioner danske kroner på den kontoen.
Akkurat nå er Polestar-aksjen nede i 78 amerikanske cent, tilsvarende 5,3 danske kroner, ifølge Yahoo! Finans .
LES OGSÅ: Tesla begrenser Model 3 til 149 hestekrefter
En aksje som ikke er over 1 dollar i 30 dager på rad vil bli kastet av børsen, i tråd med reglene.
Men det betyr ikke at Polestar ser på seg selv som den neste Fisker Inc. Så det neste bilmerket som møter konkurs. Thomas Ingenlath tror ikke Polestar er der.
I en LinkedIn-tråd forsvarer direktøren bilmerket han leder. Noen av de andre brukerne mener at Polestar er Fisker 2.0.
– Jeg tror du tar veldig feil. Med vår etablerte tilstedeværelse og urokkelige aksjonærstøtte vil vi bevise at du tar feil, sier Thomas Ingenlath.
En gruppe som kanskje ikke er konkurs, men som fortsatt trekker seg ut av Europa, er den kinesiske Great Wall Motor. På toppen av et skuffende salg i 2023, stenger merket sitt europeiske hovedkontor i München, Tyskland, og vurderer om forbrenningsmotoren er veien å gå. Les mer om det her.