Flere nye biler – og ikke bare de som går på strøm – er et hav av lys i kabinen. Polestar ønsker ikke å være med på den slags ting.
Det kan godt hende at Polestar ikke lenger nekter for at de vil bygge enda en hybridbil. Men én ting kommer ikke ut av det kinesiske merket.
Nemlig biler med interiør som lyser opp som discokuler. Polestars sjefdesigner Nahum Escobedo avviser blankt den ideen.
– En annen trend vi har begynt å se ganske ofte er interiør og eksteriør, spesielt interiør, hvor du kan velge hvilken farge du vil.
– Det vil være så mange lys overalt at det føles som om jeg er i en miniatyrversjon av Las Vegas. Så mange knapper, så mange lys: lilla, grønn, oransje.
LES OGSÅ: Elbiler ruster like mye som fossilbiler
Escobedo bryr seg heller ikke så mye om konkurrentenes bruk av bilenes lys. I hvert fall ikke slik det er nå.
– Mange har begynt å integrere velkomstbelysning og andre ting. Det blir noe sånt som juletretenning på gaten, sier designsjefen i et intervju med australske Which Car .
Bare det med en nesten minimalistisk bruk av knapper i nye biler tyder sterkt på at Polestar kommer til å stå alene.
Og ikke bare fordi et visst antall knapper blir et krav for bilfabrikker som ønsker å oppnå høyest mulig sikkerhetsvurdering fra Euro NCAP. Les mer om det her.
Men også fordi flere bilmerker nå har begynt å gå tilbake til de fysiske knappene. Volkswagen har blant annet måttet gi etter, slik at de fysiske knappene nå kommer tilbake til rattet. Og hos Lucid Motors høres det ut som om knappene er kommet for å bli.