Først ville Porsche ta Singer for retten, så ville de ikke det likevel. Og nå er det inngått forlik i saken.
Singer har satset på å bygge – og fremfor alt gjenoppbygge – klassiske Porsche-modeller for velstående bilister.
Men det er ikke alt det amerikanske bilmerket gjør som er like kult. I hvert fall ikke hvis du spør i Zuffenhausen, hvor Porsche faktisk holder til.
Nærmere bestemt, tidligere i år, hadde Porsche vært sint på Singers bruk av Porsche-merkevare. Så selve Porsche-navnet på de ombygde bilene. Sånt fungerer ikke.
Derfor truet Porsche også med å ta småbilmerket, som også har bygget en Singer Denmark, for retten. Men det kommer uansett ikke noe ut av den trusselen. Porsche har rett og slett lagt søksmålet i graven.
LES OGSÅ: Kommune dropper byskilt med kultstatus etter 20 år med tyverier
I stedet er det inngått et forlik. Nøyaktig hvordan forliket ser ut holdes imidlertid konfidensielt mellom partene, og det er ikke sikkert at offentligheten noen gang får vite mer om det.
Men det er sikkert at Porsche hadde et problem med amerikanerne allerede i 2012, bare tre år etter at Singer ble grunnlagt. Tyskerne var – vil noen si – med rette bekymret for at Singer ville tjene for mye på virksomheten som Porsche hadde skapt selv.
Ifølge Carscoops , som har gravd litt i saken, er det noe som tyder på at Singer må avstå fra å bygge nye spesialutgaver av 911-modeller. I hvert fall hvis de fortsatt ønsker å bruke Porsches logoer, fonter og navn.
Singers virksomhet er dermed redusert til et restaureringsprogram for klassiske biler. Eller nesten. For Singer har den siden 2012 blant annet presentert DLS-serien med "nye" biler. Og det har ingenting med et restaureringsprosjekt å gjøre.
Og det var det Zuffenhausen-ledelsen og deres hær av advokater ble skikkelig forbanna på igjen i begynnelsen av februar i år.
Med forliket i saken kan Singer-eierne, som har betalt millioner av dollar for sine DLS-biler, sove litt lettere om natten. Porsche kommer ikke og beslaglegger bilene.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!