Mens danskene svetter over parallellparkering, krever Egypt bare 12 meters avstand for førerkort. Se hvorfor førerprøven din var unødvendig vanskelig.
Veien til førerkort i Egypt er bemerkelsesverdig kort.
Her er et 12 meter langt fotgjengerfelt nok til å få det ettertraktede plastkortet. Dette står i sterk kontrast til kravene som stilles til danske sjåfører.
Mange ville nok tro at det er lett å bli sjåfør i det nordafrikanske landet.
Den praktiske prøven i Egypt er minimal. Den består av bare seks meter vei foran. Deretter må møtende sjåfører kjøre seks meter bakover.
Nylig har den praktiske eksamen blitt supplert. Nå må du også bestå en teoriprøve. Den inneholder bare ti spørsmål.
I Danmark er situasjonen helt annerledes. Her kan motorsykkeleksperten be deg om komplekse manøvrer. Ryggparkering i en bås er et vanlig krav.
Nervøsitet preger mange danske korøvelser. Men i Kenya er bevisene nesten komiske. Her skal du styre en lekebil rundt et bord.
Førerkortkaos: Fra dataovervåking til passiv testing
Noen steder er det ekstremt vanskelig å få førerkort. Ifølge zuto.com er Kasakhstan det vanskeligste landet. Her overvåkes førerprøven utelukkende av datamaskiner.
Motorsykkeleksperten er ikke i bilen i det hele tatt. En datamaskin avgjør om testen er bestått. Det kan forklare den høye vanskelighetsgraden.
I Libya er det kø under førerprøven. I tillegg til aspiranten og motorsykkeleksperten, er også andre elever involvert. En politibetjent deltar også på omvisningen.
Romania har en spesiell form for dokumentasjon. Du vil bli fotografert tre ganger under korøvelsen. Det må bevise at du faktisk var til stede.
I Mexico var det tidligere veldig enkelt å få førerkort. Noen sa at man kunne hente den ut av en automat. Det er imidlertid fortid nå.
Fra økonomikor til ingen korøvelse
Frem til 2018 var reglene lempet på i Mexico. I dag er kravene blitt betraktelig skjerpet. Nå må du bestå en skriftlig teoriprøve.
Slovenia fokuserer på miljøvennlig transport. Her må du svare på spørsmål om økonomisk kjørestil. Det viser forståelse for å «kjøre grønt».
I USA varierer kravene til koreksamen betydelig. Den enkelte stat bestemmer reglene. Aldersgrensen varierer fra 14 til 21 år.
Å få førerkort i USA koster i gjennomsnitt 104 dollar. Dette tilsvarer litt over 660 danske kroner. Dette er en betydelig forskjell fra danske priser.
I Pakistan er kravene ganske enkle. Du må kunne lese et bilskilt fra en avstand på 20 meter. Selve førerprøven er begrenset.
Testen foregår i et lukket anlegg. Her må du manøvrere gjennom kjegler og rygge. Det er ikke noe minimumskrav til antall kjøretimer.
Teoriprøven kan tas samme dag som den praktiske prøven. Det er en rask prosess sammenlignet med mange andre land.
I Indonesia er teoriprøven rimelig. Du trenger bare å få 21 riktige svar av 30 spørsmål. Det tilsvarer 70 prosent.
Den praktiske kjøreprøven er enda enklere. Du må vise at du kan kjøre forover og bakover. Kjøring opp og ned bakker er også et krav.
I Honduras var det tidligere ekstremt enkelt å få førerkort. Du måtte bare møte opp på et bestemt kontor. Så var du klar til å kjøre.
Reglene har siden blitt litt strengere. Nå må du svare på noen enkle spørsmål. Imidlertid finnes det fortsatt ikke en faktisk kjøreprøve.
I Danmark må du både svare riktig på minst 20 av 25 spørsmål på teoriprøven og gjennomføre en praktisk kjøreprøve. En test som i seg selv har blitt mer enn 100 prosent dyrere. Les mer om det her .