Ifølge en ny rapport vil annenhver nye bil kun kjøre på strøm innen 2035. Og det er ikke bare i Danmark eller Norge, men over hele verden.
Skal man tro en ny rapport, vil det ikke være mulig å overgå elbiler i trafikken på bare noen få år. Forskningen bak rapporten viser at én av to nye biler i 2035 vil være en elbil.
Dette tilsvarer 48 prosent av det globale markedet. En betydelig økning fra de 16 prosentene som elbiler forventes å okkupere av markedet i 2025.
Studien fra Counterpoint Research viser at salget av elbiler vil øke med 22 prosent i 2023.
Dette er betydelig vekst, selv om 2024 forventes å bli en nedgang når alle tall legges sammen.
Bilmerker jobber også med å optimalisere produksjonen, redusere kostnader og inngå partnerskap med batteriprodusenter for å møte de stadig strengere kravene til deres produksjon.
For eksempel krever EU at utslippene fra nye biler skal nå et rekordlavt nivå innen 2025. Dette tvinger bilmerker til å bygge elbiler for å unngå enorme stall.
Det er bare ikke sikkert at sjåførene kjøper elbiler. Selv ikke om bilmerkene på papiret får salget deres til å se veldig bra ut. Les mer om det her .
Likevel forventer Counterpoint at elbiler bare vil boome fremover i løpet av de neste årene. En årlig vekst på 17 prosent er spådd mellom 2025 og 2030.
Alt dette må sammenlignes med at forbrukernes appetitt på bil generelt bare blir større. Det er i hvert fall forventet at det fra 2035 skal selges over 105 millioner nye biler i året.
Selv om etterspørselen etter elbiler ikke øker på langt nær så mye eller så raskt som forventet, tror Counterpoint Research at all vekst vil være drevet av plug-in-biler.
Spesielt fordi sjåfører i regioner som Sørøst-Asia, Latin-Amerika, India og Japan i økende grad vil etterspørre biler som utelukkende går på strøm.
Ingenting vokser imidlertid inn i himmelen, ikke engang elbiler. Derfor påpeker rapporten også at bilmerker har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt.
For eksempel har det kommet frem at Ford taper 100 millioner danske kroner i deres avdeling for elbiler – kalt Model-e.
Og spesielt i USA kan det bli en enda større utfordring for bilmerkene at landets regjering innfører stadig høyere tollsatser på industrien fra utlandet.
Ford-sjef Jim Farley har allerede gjort det klart at han synes tariffene er alt for høye. Europeiske konkurrenter som Mercedes og BMW vil også heller konkurrere mot kinesiske bilmerker uten toll.
Om det skjer er en helt annen sak. Så langt har Donald Trump truet både EU og Canada med å innføre høye tollsatser fra deres del av bilindustrien.