Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94).
Tidligere Formel 1-eier Bernie Ecclestone har overlevert sin omfattende samling av racerbiler til en fremtredende skikkelse innen Red Bull Group, milliardær Mark Mateschitz.
Samlingen, som består av 69 Formel 1- og GP-biler fra fem forskjellige tiår, representerer størstedelen av motorsportens historie.
Overgangen, som har skapt oppsikt i motorsportkretser, skyldes Ecclestones ønske om å sikre samlingens fremtid.
"Mark er den beste og mest verdige eieren vi kunne ha forestilt oss," sier Ecclestone om Mateschitz, som overtar samlingen for et beløp som sies å være rundt 100 000 pund. 6,5 milliarder danske kroner.
Ecclestone, som gjennom sin lange karriere har hatt en betydelig innflytelse på både Formel 1s kommersielle og sportslige utvikling, valgte å selge kolleksjonen av praktiske årsaker.
Red Bull-milliardæren ønsker å fremtidssikre den legendariske Formel 1-samlingen
I en alder av 94 innrømmer den velstående engelskmannen at alderen tar sin toll.
"Alle bilene jeg har kjøpt gjennom årene har en fantastisk racinghistorie og er sjeldne kunstverk," sa han til BBC.
Den 94 år gamle Ecclestone ønsket at bilene skulle finne et nytt hjem hvor de skulle tas vare på og bevares.
Mateschitz, sønn av Red Bull-gründer Dietrich Mateschitz, har i forbindelse med transaksjonen sagt at han har stor respekt for Ecclestones samling og at han er forpliktet til å bevare den for ettertiden.
"Jeg er veldig glad for at Bernie stoler på at jeg tar vare på denne historisk betydningsfulle samlingen," sa Mateschitz til Daily Mail .
Han la til at han vil gjøre samlingen tilgjengelig for publikum på et passende sted i fremtiden.
Samlingen inkluderer en rekke historiske Formel 1-biler, inkludert flere Ferrarier eid av verdensmestere som Michael Schumacher, Niki Lauda og Mike Hawthorn.
I tillegg er den legendariske Vanwall VW10, kjørt av Stirling Moss, en del av samlingen. Det samme er den kontroversielle Brabham BT46B, som ble utestengt etter en seier i Sverige i 1978.
Mateschitzs anskaffelse av samlingen sikrer at disse verdifulle bilene blir bevart og vist frem, og at Formel 1-historien dermed også blir bevart. Men når vi får se dem igjen er et annet spørsmål.