Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre dem.
Regjeringen sammen med samferdselsminister Thomas Danielsen (V) utarbeider et nytt lovforslag som skal gi elbiler enda flere fordeler i Danmark.
Men det krever at EU sier ja først.
Det skriver Dansk Industri denne uken på sine nettsider .
Konkret foreslår regjeringen å likestille elektriske varebiler på over 3500 kilo med bensin-/dieselvarebiler under samme vektgrense.
Dagens regler gjør at mange av de elektriske varebilene faktisk er såkalte «små lastebiler» i N2-kategorien. Derfor er de også underlagt krav som kjørehviletidsbestemmelser og fartsgrenser.
Men ifølge regjeringen må det ta slutt nå. Regjeringen har derfor bedt EU om tillatelse til å heve vektgrensen for elektriske varebiler til 4.250 kilo. På denne måten er bilene og deres sjåfører unntatt fra å være underlagt de nevnte reglene.
Og det er gode nyheter. I hvert fall hvis du spør Dansk Industris underavdeling, DI Transport. Her mener man at elbiler bør likestilles med sine motstykker drevet av diesel eller bensin.
– Samferdselsministeren skal ha stor ros for å satse på elektriske varebiler i EU. Vi har flere bedrifter som gjerne vil begynne å kjøre elektriske varebiler, der EU-regelverket legger til rette for den grønne omstillingen, sier Rune Noack, samferdselspolitisk leder i DI Transport.
Det er imidlertid langt fra sikkert at det danske ønsket går i oppfyllelse. Det danske forslaget skal først behandles i EU-kommisjonen. Og det er ingen frist for når dette må skje.