Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner.
Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E får 536 hestekrefter. Dette gjør bilen til Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Prisen starter på rundt 1,18 millioner kroner, og kun 1.980 biler skal produseres.
Bilen er en moderne tolkning av den klassiske Renault 5 Turbo. Den nye modellen er imidlertid utelukkende bygget på en elektrisk plattform. Den bygger på arven fra den ikoniske hot hatch fra 80-tallet. I hvert fall visuelt.
Rent fysisk er Renault 5 Turbo 3E laget av karbonfiber og mye av det. Den har to elektriske motorer montert i bakhjulene, drevet av et 70 kWh batteri.
Den totale effekten når 536 hestekrefter. Det er mer enn de 500 hk Renault opprinnelig antydet. Akselerasjon fra 0-100 km/t tar mindre enn 3,5 sekunder.
Bilens elektriske system kjører på en 800-volts arkitektur. Den muliggjør hurtiglading i stil med Porsche Taycan og søsterbilen, Audi e-tron gT. Med en 350 kW lader kan batteriet gå fra 15 til 80 prosent effekt på 15 minutter.
Teknisk grunnlag og ytelse
Produksjonen er sterkt begrenset. Renault skal kun bygge 1.980 eksemplarer av R5 Turbo 3E. Nummeret refererer til den originale R5 Turbo fra 1980.
Startprisen er satt til 135.000 britiske pund. Det tilsvarer cirka 1,18 millioner danske kroner. Den endelige prisen vil avhenge av kundens valg.
Reservasjoner for bilen åpner i dag. De 1.980 heldige kundene vil bli kontaktet i 2026. Deretter starter prosessen med å spesifisere bilen.
Kundene vil få mulighet til å velge farger og tilleggsutstyr. De kan også samarbeide med Renault-designere. Sammen kan de lage unike dashbordlister og materialer.
Bilen trekker klare tråder tilbake til Renault 5 Turbo og Turbo 2. Disse bilene var definerende for små, kraftige biler på 1980-tallet. Den nye R5 Turbo 3E hever imidlertid listen betraktelig.
Pris, tilgjengelighet og design
Den underliggende strukturen er bygget i karbonfiber. Dette bidrar til bilens stivhet og lavere – sammenlignet med standardmodellen – vekt.
Med 536 hk er den Renaults kraftigste landeveisbil til dags dato. Den overgår alle tidligere modeller fra merket i ren kraft. Det markerer en ny æra for Renault.
Bilen vil bli tilbudt i flere regioner. Det inkluderer Europa, Storbritannia, Tyrkia og Midtøsten. Japan og Australia er også blant markedene.
Bilens høye hestekrefter og bakhjulsdrift antyder at den er mer enn klar til å rive dekkene i filler. Selv om det skjer stille. De raske ladetidene kan gi deg tid til å skifte dekk. Det blir en bil for entusiaster.
Renault har en lang historie med raske kombibiler. For år siden ga Boosted faktisk bort en Renault Cilo RS til en heldig leser på Sør-Fyn.