Spør du Renault-sjefen i Tyskland, står bilmerket i alvorlig fare for å legge ned i landet. «Vi risikerer å gå til grunne», skriver han.
Renault er under hardt press på bilmarkedet. Bare i Tyskland har merket mistet 23 prosent av salget i år.
Samlet har salget i Europa gått ned med 9 prosent. At merket her hjemme har gått frem med 2,1 prosent endrer ingenting.
Og nå slår Renaults tyske landssjef alarm. I et hemmelig brev som er lekket til pressen sier Florian Kraft at han er sjokkert over det han tok ansvar for så sent som i august i år.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Og den nye sjefen er veldig klar på målet. Hvis ingenting gjøres, vil merket gå under.
LES OGSÅ: Gjelder fra i dag – alle hastigheter over 80 km/t er forbudt
– Vi tjener snart mer på deler enn på nye Renault-biler. Nesten ingen snakker om tall og prestasjoner, om kontroll,
– Vi vil ikke lenger klare å holde markedsføringsutgiftene på samme nivå som før. Om vi ikke endrer noe, gjenstår bare det verste – tapet av mangeårige samarbeidspartnere og forhandlere fra 1. november, skriver administrerende direktør i det lekkede brevet.
Kraft mener også at den øvrige ledelsens forsøk på å gjøre Renault til et dyrere merke enn det er i dag har mislyktes. Blant annet fordi ideene bak er og var dårlige.
– Det er på høy tid å stoppe forsøket, for det er for sent. Ellers risikerer Renault-merket å gå under i Tyskland, skriver Kraft.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!