12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak det ligger et 26,8-liters beist med 12 sylindere og 2222 hestekrefter fra Rolls-Royce.
Rolls-Royce Marine har i samarbeid med MTU utviklet en ny 12-sylindret dieselmotor. Den kalles 12V2000 M96Z.
Men enda mer interessant er det at den yter hele 2222 hestekrefter og har et slagvolum pรฅ 26,8 liter.
Rolls-Royce er vanligvis anerkjent for noen av verdens fineste biler, men det fรฆrre vet er at det BMW-eide selskapet ogsรฅ bygger motorer til fly- og yachtindustrien.
For noen รฅr siden styrket Rolls-Royce sin posisjon i det maritime landskapet gjennom oppkjรธpet av det tyske selskapet MTU, som spesialiserer seg pรฅ รฅ bygge virkelig store motorer.
MTU er nรฅ en sentral del av Rolls-Royces marinedivisjon, Power Systems. Sammen har ingeniรธrer fra de to enhetene laget et nytt dieselkraftverk. Det er en motor som setter nye standarder.
Ny MTU-serie 2000-motor: ytelse og akselerasjon
Dr. Jรถrg Stratmann, administrerende direktรธr i Rolls-Royce Power Systems, er ikke i tvil om hvorfor den nye motoren ble utviklet.
โ Den nye 12-sylindrede versjonen av MTU-serien 2000-motorene leverer maksimal ytelse, sier han i en pressemelding .
Effekttetthet betyr at motoren leverer mye kraft i forhold til stรธrrelse og vekt.
Med 2222 hestekrefter per motor er potensialet betydelig. En luksusyacht utstyrt med to av disse motorene ville ha 4444 hestekrefter. Det er mye selv for en yacht.
Til sammenligning har Lamborghinis nevnte superyacht 4000 hestekrefter. Rolls-Royce Marine overgรฅr dermed dette med den nye motorlรธsningen nรฅr to motorer er installert.
Teknisk sett tilbyr Rolls-Royce-motoren flere forbedringer. Den har en forsterket veivaksel for รฅ hรฅndtere de hรธye kreftene. Turboladerne er ogsรฅ helt nye.
Kan seiles pรฅ klimavennlig diesel
Den nye turboladeren er konstruert for optimal ytelse. Den sikrer et stort kraftoverskudd, selv ved lave turtall. Dette er avgjรธrende for akselerasjon og manรธvrerbarhet for fartรธyene som drar nytte av de 12 sylindrene.
Hver av motorens tolv sylindre har et slagvolum pรฅ 2,23 liter. Den totale motorvekten veier omtrent 2,9 tonn. Den nรธyaktige vekten avhenger imidlertid av bรฅtens spesifikke design og installasjon.
Rolls-Royce fremhever selv motorens allsidighet. Den er konstruert for รฅ fungere pรฅlitelig over lange perioder med maksimal effekt, noe som gjรธr den egnet for krevende offshore-applikasjoner.
Britene ser den som en ideell motorlรธsning for store luksusyachter. Raske politibรฅter og konkurransedyktige racerbรฅter er ogsรฅ noe av det som etter hvert kan dra nytte av den ekstreme konstruksjonen.
En tilleggsfunksjon er motorens kompatibilitet med HVO-diesel. HVO stรฅr for Hydrotreated Vegetable Oil. Det er en type biodiesel som, i hvert fall i Danmark og resten av EU, blir sett pรฅ som direkte klimanรธytral.
Du trenger imidlertid ikke รฅ eie en luksusbรฅt for รฅ dra nytte av HVO-diesel. Den gรฅr fint i vanlige dieselbiler. Men diesel er dyrt. Danske Gorm Ellegaard har imidlertid en lรธsning pรฅ det. Les mer om det her .