Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye som mange kanskje forventer. Selv ikke etter 260.000 kilometer. Det viser en ny tysk test.
Batterier i elbiler varer lenger enn forventet, viser ny tysk test. Dekra, en tysk synskjede, har analysert data fra 25.000 batteritester, og kartlagt hvordan batteriene yter etter opptil 260.000 kilometer.
Resultatene viser at de fleste batterier fortsatt har høy kapasitet selv etter korte lange avstander.
Dekra trekker blant annet frem seks eksempler på Jaguar I-Pace som har blitt brukt som drosjer og kart mellom 29 000 og 42 000 kilometer. Modellen har ellers fått mye kritikk for å være en brannbombe. Så mye at Jaguar har kjøpt tilbake flere tusen biler. Les mer om det her .
Til tross for hyppig lading til 100 prosent, hadde batteriene i disse bilene fortsatt mellom 95 og 97 prosent av sin opprinnelige kapasitet.
Generelt anbefales det å unngå å lade batterier i elbiler inntil 100 prosent for å bevare kapasiteten best mulig. Dekras testresultater viser imidlertid at batteriene i elbiler ofte yter bedre enn forventet, selv ved hyppig lading til 100 prosent.
– Selv i biler med høyere kjørelengde måler vi i de fleste tilfeller et helsenivå på over 90 prosent, sier Christoph Nolte, leder for Dekra i en pressemelding .
Tallene kommer fra en batteritest for brukte elbiler som Dekra tilbyr. Selskapet ønsker imidlertid ikke å offentliggjøre hvilke bilmodeller som presterer best eller dårligst i testen.
Det er absolutt ikke alle som har like mange reservebatteripakker som tyskerne. En kroatisk spesialist på elbiler retter tvert imot en skarp kritikk av batteripakkene, som antas å ha sløsing etter bare 100.000 kilometer. Finn den og mange flere spennende artikler på Boosted.