Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor

Det måtte komme. En G-klasse fra Mercedes med kraft fra en elektrisk motor. Her er pressemeldingen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.

Den nye Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er et symbol på hvordan tradisjon og innovasjon kan kombineres. Den elektriske versjonen av G-Klasse har – ganske passende – den klassiske silhuetten med det kantete, ikoniske designet, og den er bygget på samme type understell som alle forgjengere siden premieren i 1979.

Her er imidlertid konstruksjonen modifisert og forsterket for også å få plass til den elektriske drivlinjen.

Med 116 kWh-batteriet montert i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til enda bedre kjøreegenskaper. Batteriet er beskyttet av en 26 mm tykk og 57,6 kg tung bunnplate, som festes til chassisrammen med mer enn 50 stålskruer.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Bilen beholder også kombinasjonen av den fremre uavhengige fjæringen og den stive bakakselen, sistnevnte er helt nyutviklet.

Fire motorer og elektronisk differensialsperre
Bilens elektriske drivverk er helt unikt. Fire elmotorer på til sammen 580 hk og 1.164 Nm er montert på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rekkevidden er oppgitt til 473 km i henhold til WLTP, og batteriet kan lades med inntil 200 kW DC og 11 kW AC.

Ytelsen er like imponerende på veien som den er på siden av veien. 0-100 km/t oppnås på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Bilen tåler stigninger på opptil 45° og sidehellinger på 35°. Vadedybden er 15 cm høyere enn på modeller med forbrenningsmotor og utgjør totalt 85 cm, mens selve klaringen er 25 cm.

Differensialsperrene som er blitt synonyme med G-klassen forblir i "virtuell" form og opererer med "torque vectoring". Det betyr at de fire motorene gir kraft til hvert hjul med helt individuell kontroll av både gass og brems, som alle håndteres automatisk.

Det omskiftbare reduksjonsgiret styres ved at hver motor har sin egen girkasse med et mekanisk gir som styres sentralt.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

De fire motorene gir også bilen helt nye muligheter for manøvrering. G-TURN gjør det mulig å la bilen snurre rundt sin egen akse på løst underlag og nesten bokstavelig talt snu rundt seg selv.

G-STEERING gjør det dermed mulig å ha en ekstremt smal svingradius i terreng eller på løst underlag. Her er bilen laget for å snu rundt det indre bakhjulet.

Bilen har også en intelligent crawl-funksjon, som kan beskrives som en cruisekontroll for terrengoverganger. Hastigheten kan stilles inn i tre trinn, og føreren kan da fokusere helt på terrenget, mens bilen selv fordeler optimal kraft i den gitte situasjonen.

Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er som standard utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, aktiv filassistent, aktiv styreassistent og 360°-kamera. Den har også et system der bilens kameraer "ser gjennom" panseret, slik at sjåføren kan se på skjermen hva som ellers ville vært gjemt foran bilen.

De første eksemplene på Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi kommer til landet etter sommeren.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes
Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...