1. november, 2024

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor

Det måtte komme. En G-klasse fra Mercedes med kraft fra en elektrisk motor. Her er pressemeldingen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.

Den nye Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er et symbol på hvordan tradisjon og innovasjon kan kombineres. Den elektriske versjonen av G-Klasse har – ganske passende – den klassiske silhuetten med det kantete, ikoniske designet, og den er bygget på samme type understell som alle forgjengere siden premieren i 1979.

Her er imidlertid konstruksjonen modifisert og forsterket for også å få plass til den elektriske drivlinjen.

Med 116 kWh-batteriet montert i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til enda bedre kjøreegenskaper. Batteriet er beskyttet av en 26 mm tykk og 57,6 kg tung bunnplate, som festes til chassisrammen med mer enn 50 stålskruer.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Bilen beholder også kombinasjonen av den fremre uavhengige fjæringen og den stive bakakselen, sistnevnte er helt nyutviklet.

Fire motorer og elektronisk differensialsperre
Bilens elektriske drivverk er helt unikt. Fire elmotorer på til sammen 580 hk og 1.164 Nm er montert på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rekkevidden er oppgitt til 473 km i henhold til WLTP, og batteriet kan lades med inntil 200 kW DC og 11 kW AC.

Ytelsen er like imponerende på veien som den er på siden av veien. 0-100 km/t oppnås på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Bilen tåler stigninger på opptil 45° og sidehellinger på 35°. Vadedybden er 15 cm høyere enn på modeller med forbrenningsmotor og utgjør totalt 85 cm, mens selve klaringen er 25 cm.

Differensialsperrene som er blitt synonyme med G-klassen forblir i "virtuell" form og opererer med "torque vectoring". Det betyr at de fire motorene gir kraft til hvert hjul med helt individuell kontroll av både gass og brems, som alle håndteres automatisk.

Det omskiftbare reduksjonsgiret styres ved at hver motor har sin egen girkasse med et mekanisk gir som styres sentralt.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

De fire motorene gir også bilen helt nye muligheter for manøvrering. G-TURN gjør det mulig å la bilen snurre rundt sin egen akse på løst underlag og nesten bokstavelig talt snu rundt seg selv.

G-STEERING gjør det dermed mulig å ha en ekstremt smal svingradius i terreng eller på løst underlag. Her er bilen laget for å snu rundt det indre bakhjulet.

Bilen har også en intelligent crawl-funksjon, som kan beskrives som en cruisekontroll for terrengoverganger. Hastigheten kan stilles inn i tre trinn, og føreren kan da fokusere helt på terrenget, mens bilen selv fordeler optimal kraft i den gitte situasjonen.

Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er som standard utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, aktiv filassistent, aktiv styreassistent og 360°-kamera. Den har også et system der bilens kameraer "ser gjennom" panseret, slik at sjåføren kan se på skjermen hva som ellers ville vært gjemt foran bilen.

De første eksemplene på Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi kommer til landet etter sommeren.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes
Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Latest

Don't miss

Henge ut av vinduer: Bilist dømt for å ha kjørt i 40 km/t

Tidligere denne måneden ble en kvinne dømt for for...

DEBATT: EUs elbilregler er et sirkus, mener Erling

EU har bestemt at klimaet bare kan reddes hvis...

Tesla har nå selvbetjente prøvekjøringer i Danmark

Nå kan du komme nær Tesla uten Tesla. Altså...

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme...

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...