Saab sier nei – blir aldri et bilmerke igjen

Industrigiganten Saab AB, som eier rettighetene til navnet Saab Automobile, er ikke interessert i å gi ut lisensen til 'verdens mest savnede bilmerke', sier pressesjefen.

Saab vil aldri gjenoppstå som et bilmerke. Selskapet som eier rettighetene til Saab-navnet nekter å frigi lisensen.

– Det er ikke aktuelt at noen annen aktor skal få bruke merket til biler, sier Mattias Rådström, pressesjef i Saab AB.

Til tross for konkursen for 13 år siden, lever Saab videre i hodet til mange.

En undersøkelse fra Hippo Leasing viser at Saab er det mest savnede bilmerket på internett, tett fulgt av Oldsmobile og Pontiac. Mange drømmer om en gjenopplivning av det ikoniske svenske merket, men den drømmen går ikke i oppfyllelse.

Saab AB, som i dag fokuserer på forsvar og flyteknologi, har ingen planer om å lisensiere navnet ut til bilproduksjon.

– Saab eier Saab-merket fullt ut, og derfor er det ikke aktuelt at noen annen aktor skal bruke merket til biler, fastslår Mattias Rådström.

Selv om bilmerket fortsatt har en viss verdi, er det ikke en del av Saabs fremtidsplaner, uttalte pressesjefen til Carup.

Dermed gjentar industrigiganten rett og slett en holdning som faktisk også kommer frem på den danske delen av Saabs nettsider.

" Et eierskifte som inkluderte den nederlandske bilprodusenten Spyker klarte ikke å stoppe nedgangen, og Saabs bilproduksjon ble avsluttet for alltid da Saab Automobile AB begjærte seg konkurs i desember 2011. "

– Saab har heller ingen planer om å begynne å utvikle eller produsere biler igjen eller å lisensiere merket til andre, sier Mattias Rådström.

Konkursen i desember 2011 markerte slutten på en æra for Saab-entusiaster. Bilmerket hadde en unik karakter, men mistet momentum de siste tiårene og bukket under for global konkurranse.

Siden konkursen har Saab AB gått i en helt annen retning. I dag er selskapet en betydelig aktør innen forsvarsindustrien med et solid internasjonalt omdømme.

– Saab har i dag en sterk global merkevare som en ledende produsent av produkter og løsninger innen forsvar og sikkerhet. Dette er vårt fokus i dag og har vært siden vi solgte personbildivisjonen, sier Mattias Rådström.

I dag tyder mye på at restene av Saab Automobile, som kinesiskeide NEVS kjøpte etter konkursen i 2011, heller ikke kommer i gang. Tvert i mot skal alt på fabrikken selges. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...