22. desember, 2024

Saab sier nei – blir aldri et bilmerke igjen

Industrigiganten Saab AB, som eier rettighetene til navnet Saab Automobile, er ikke interessert i å gi ut lisensen til 'verdens mest savnede bilmerke', sier pressesjefen.

Saab vil aldri gjenoppstå som et bilmerke. Selskapet som eier rettighetene til Saab-navnet nekter å frigi lisensen.

– Det er ikke aktuelt at noen annen aktor skal få bruke merket til biler, sier Mattias Rådström, pressesjef i Saab AB.

Til tross for konkursen for 13 år siden, lever Saab videre i hodet til mange.

En undersøkelse fra Hippo Leasing viser at Saab er det mest savnede bilmerket på internett, tett fulgt av Oldsmobile og Pontiac. Mange drømmer om en gjenopplivning av det ikoniske svenske merket, men den drømmen går ikke i oppfyllelse.

Saab AB, som i dag fokuserer på forsvar og flyteknologi, har ingen planer om å lisensiere navnet ut til bilproduksjon.

– Saab eier Saab-merket fullt ut, og derfor er det ikke aktuelt at noen annen aktor skal bruke merket til biler, fastslår Mattias Rådström.

Selv om bilmerket fortsatt har en viss verdi, er det ikke en del av Saabs fremtidsplaner, uttalte pressesjefen til Carup.

Dermed gjentar industrigiganten rett og slett en holdning som faktisk også kommer frem på den danske delen av Saabs nettsider.

" Et eierskifte som inkluderte den nederlandske bilprodusenten Spyker klarte ikke å stoppe nedgangen, og Saabs bilproduksjon ble avsluttet for alltid da Saab Automobile AB begjærte seg konkurs i desember 2011. "

– Saab har heller ingen planer om å begynne å utvikle eller produsere biler igjen eller å lisensiere merket til andre, sier Mattias Rådström.

Konkursen i desember 2011 markerte slutten på en æra for Saab-entusiaster. Bilmerket hadde en unik karakter, men mistet momentum de siste tiårene og bukket under for global konkurranse.

Siden konkursen har Saab AB gått i en helt annen retning. I dag er selskapet en betydelig aktør innen forsvarsindustrien med et solid internasjonalt omdømme.

– Saab har i dag en sterk global merkevare som en ledende produsent av produkter og løsninger innen forsvar og sikkerhet. Dette er vårt fokus i dag og har vært siden vi solgte personbildivisjonen, sier Mattias Rådström.

I dag tyder mye på at restene av Saab Automobile, som kinesiskeide NEVS kjøpte etter konkursen i 2011, heller ikke kommer i gang. Tvert i mot skal alt på fabrikken selges. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilgigant i krise – vil si opp ytterligere 10.000 ansatte

Tyske Bosch, som er en av bilindustriens største underleverandører,...

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men mot 35.000 vil...

Innen 10 år vil bildekk forandre seg selv monster, sier bilgiganten

Utvikling går bare én vei – fremover. Også i...

Disse skiltene kan ikke ses av fotobokser

Kriminelle typer kan videresende boder til helt uskyldige bilister...

Enorme ladeoperatør konkurs – skylder over 100 millioner DKK kroner

Onsdag denne uken ble en gjenoppbyggingsplan forkastet, og torsdag...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Inspektører slår alarm – finner samme feil på hver fjerde bil

Den svenske kjeden av kontrollhall Bilprovningen slår nå alarm fordi kontrollørene finner samme feil på hver fjerde bil. Bilkontrollfirmaet Bilprovningen har funnet samme feil...

Frankrike dropper statstilskudd til små elbiler – har ikke råd

I et litt bisarrt politisk grep har Frankrikes regjering besluttet å droppe alle statlige subsidier til elektriske motorsykler og små elbiler som Citroën Ami....

Kaller elbil dødelig – MG4 involvert i alvorlig ulykke

Flere eiere kaller det elektroniske stabiliseringsprogrammet (ESC) i kinesiske MG4 livsfarlig. Og nå har det skjedd en alvorlig ulykke i Sverige. Ifølge vitner skled...

Konkursrammede Fisker har solgt flere elbiler enn Volkswagen

Det er ikke til å unngå en bisarr tvist på offisielle salgslister i USA - konkursrammede Fisker Inc. har solgt flere elbiler enn Volkswagen....

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men mot 35.000 vil Volkswagen ha sparket 35.000 ansatte og stengt flere fabrikker. Forliket ble inngått fredag ​​kveld. Volkswagen...

Ny test: Elbilen er svak i kaldt vær

Elbilen er ikke løsningen for alle. Og nå viser en ny svensk test at teknologien kommer til kort når det blir kaldt. Spesielt mot...

Stockholm får forbud mot å innføre verdens strengeste miljøsone

Mens alle kommuner i Danmark har fått lov til å innføre nullutslippssoner fra nyttår, tvinges nå bystyret i Sveriges hovedstad Stockholm til å forlate...

Porsche slår alarm – 8000 ansattes jobber er i fare

Volkswagen-konsernets krise har nådd Porsche, der det nye merket varsler at det kan bli tvunget til å si opp 8.000 ansatte. Hos Porsche frykter...

BMW-eier med ulovlig julepynt slapp unna kjempebot

En eldre BMW var tydelig ulovlig da politiet oppdaget den på motorveien. Likevel slapp eieren unna med en hevet pekefinger. Eieren av en eldre...

Enorme ladeoperatør konkurs – skylder over 100 millioner DKK kroner

Onsdag denne uken ble en gjenoppbyggingsplan forkastet, og torsdag valgte ladestasjonsoperatøren Eways å kaste inn håndkleet. Konkursen etterlater seg en gjeld på over 100...

Ford jukser – må tilbakekalle 769.000 dieselbiler

Ford har blitt tatt i juks med et bredt utvalg av dieselmotorer spredt over hele Europa. Derfor må merket nå tilbakekalle 769.000 biler. Juks...

Så dårlige er elbilbatterier etter 260.000 kilometer

Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye som mange kanskje forventer. Selv ikke etter 260.000 kilometer. Det viser en ny tysk test....