Salget av Porsche i Kina er i fritt fall. I de første ni månedene av 2024 har 29 prosent av salget i verdens største bilmarked forsvunnet. Nå én av tre branner.
Porsche har annonsert at merket kutter kraftig i antall forhandlere i Kina. Avgjørelsen kommer etter en betydelig nedgang i salget på det kinesiske markedet.
I de første ni månedene av 2024 falt Porsches salg med 29 prosent. Som en direkte konsekvens av dette stuper antallet forhandlere med rundt 40, noe som tilsvarer ca. 30 prosent av det totale antallet.
Det skriver Carscoops .
I åtte år på rad var Kina Porsches største marked, men nyere trender har tvunget selskapet til å revurdere strategien. Det tyske bilmerket planlegger å legge ned flere forhandlere i områder med lav lønnsomhet, heter det.
I stedet vil lederne flytte fokus til en rekke regioner hvor salgstallene er høyere – bl.a. i Shanghai og Beijing.
Porsche har ennå ikke publisert listen over de spesifikke forhandlerne som står overfor nedleggelse. Selskapet har imidlertid opplyst at de berørte forhandlerne vil få en form for økonomisk kompensasjon. Størrelsen på denne kompensasjonen er fortsatt ukjent.
Her hjemme er det ikke snakk om nedleggelser. Antallet såkalte Porsche-sentre er relativt beskjedent, med ett i København, et annet i Aarhus og et tredje i Vejle. Den danske Porsche-virksomheten går imidlertid ikke akkurat dårlig.
Mellom 1. januar og 30. november i år kom 574 nye biler fra fabrikken i Zuffenhausen på danske veier. Dette er kun litt færre biler enn det Dacia har solgt i samme periode. Og betydelig mer enn både Mitsubishi og Lexus. Ikke at de merkene skal sammenlignes med hverandre på noen annen måte.