Du har hørt om varme i rattet og i setene. Nå kommer varmen inn i selene, og det kan kanskje spare elbilens rekkevidde, sier tyske ZF.
Er varme i selene løsningen på mange elbilers største problem – nemlig rekkevidden?
Kan være. I hvert fall hvis du spør tyske ZF, som har utviklet nettopp det. Bilbelter med varme i seg Det er nettopp fordi det er velkjent at de kalde vinterdagene tar hardt på elbilbatterier.
Her er varme i hytta en av de største synderne. Men gode råd har vært dyrere, for hvordan skulle du ellers som sjåfør og passasjer holdt varmen omtrent riktig.
ZF mener nå å ha en løsning. Det oppvarmede bilbeltet vil, sier tyskerne, kunne redusere elbilens strømforbruk betydelig. Og på den måten gi ekstra rekkevidde på kalde vinterdager.
LES OGSÅ: EU dropper strenge krav til elbiler i kaldt vær
Dette skriver bilselskapet i en pressemelding .
Konkret hevder ZF at det oppvarmede bilbeltet vil kunne redusere elbilers strømforbruk med «opptil 15 prosent», sammenlignet med om du brukte klimaanlegget for å få varmen.
– I en kald elbil kan klimaanlegget bruke opptil 5-6 kilowattimer for å skape en temperatur som er behagelig for passasjerene, forklarer Björn Kräft, leder for seleutviklingsprosjektet i ZF.
ZF er imidlertid ikke så langt med utviklingen av selen at du kan hevde å ha noen bilmerker på en kundeliste ennå. Men det er ingen tvil om at elbiler lider i kaldt vær.
Nordmennene mener imidlertid fortsatt at elbiler presterer bedre i kulde enn diesel- og bensinbiler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!