Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei.
Polestar går bort fra en modell med egne butikker og nettsalg. I stedet vil eksisterende Volvo-forhandlere måtte håndtere oppgaven.
Etter 6 år er det første såkalte Polestar Space lagt ned. Offisielt fordi merket trenger mer plass.
Det melder norske BilNytt .
Tanken med utstillingen i Oslo var – i likhet med lokalitetene her – å ha et sted hvor kundene kunne se på bilene uten nødvendigvis å ha en selger stående der og puste dem i nakken.
– Valget av plassering er naturlig, siden Norge er et av de mest utviklede markedene for elbiler.
– Butikken markerer starten på et globalt nettverk som vil omfatte cirka 60 slike utstillingslokaler innen midten av 2020, sa Polestars daværende direktør Thomas Ingenlath den gang.
Ifølge BilNytt har Polestar også valgt å legge ned i Bergen. Kunngjøringen kommer bare dager etter at merkevarens nye administrerende direktør gjorde det klart at det nå vil fokusere på salg gjennom eksisterende forhandlere.
Polestar taper over 100.000 kroner i året. bil
Etter noen vanskelige år har den nye mannen ved roret i merket en klar strategi – flere biler må selges.
Og det er behov for det. Tilbake i august meldte Boosted at Geely-merket taper 125.000 kroner på hver bil som forlater samlebåndet.
Samtidig er det utsikter til lobbyvirksomhet for et faktisk salgsforbud i USA. Les mer om det her .
Hjemme kan det svensk-kinesiske merket omvendt notere at det har gått fra å selge 55 biler i januar 2024 til nå 164 i samme periode.
Den danske avdelingen kunne også melde at Polestar 2-modellen var den mest leasede bilen i Danmark. Men det holder ikke å stå på egne ben lenger.
For selv om Volvo har overført det meste av ansvaret for Polestar til den felles modergruppen, er de to merkene fortsatt knyttet til hverandre. Her hjemme er det for eksempel Volvo-forhandlere som håndterer salg flere steder.