Kinesiske Volvo sliter godt nok med problematiske elbiler. Men utviklingsavdelingen kan nå skryte av patentet i en teknologi som oppdager fartsdumper.
På hjemmebane kjempet særlig kommunene en hardnakket kamp mot hull i veiene under og etter en hard vinter. Nå kan Volvos nye patent hjelpe bilistene på vei.
Eller i det minste gjøre dem oppmerksomme på at det er en fartsdump eller et skjult hull i veien lenger fremme.
Patentet sikret av Volvo fungerer ved at en bil med utstyret analyserer oppførselen til forankringsbilen. Det vil si helt ned til de minste detaljene.
Dette viser et søk i patentdatabasen Espacenet , utviklet av European Patent Office.
LES OGSÅ: Bilfirma nær konkurs – klarer ikke å betale regningene sine
Hvis det for eksempel kun er høyden på høyre side som endres på forankringsvognen, kan dette være et tegn på at den har passert et hull i veien. Trafikkmonsteret fra bilen foran skal få en fremtidig Volvo til å tilpasse sin egen trafikk.
Videre har Volvo fått patent på en løsning som kan dele sine data fra veien med andre sjåfører, slik at de i god tid blir varslet om fartshumper eller andre hindringer fremover.
Systemet fungerer slik at teknologien bak, i likhet med politiets nummerplateskannere, kan slå opp offentlig tilgjengelig informasjon om forankringsbilen.
På denne måten vil en fremtidig Volvo forsøke å bestemme forankringsbilens dimensjoner – høyde, vekt og lengde. Og hvis det ikke fungerer, vil en rekke sensorer prøve å måle forankringsbilen.
Hvilken av metodene Volvos ingeniører velger å ta fatt på er usikkert. Det kan også være at begge typene er utviklet, da de begge er beskrevet i Volvos patent.
Det er heller ikke kjent om det Volvo har patentert i det hele tatt fungerer i praksis, og når det kan være mulig å komme med en ny bil.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!