Siden det kinesiske bilmerket Nio sparket sin danske sjef, har merket solgt én bil her hjemme. Offisielt nekter merket for å ha trukket seg.
Det kinesiske bilmerket er ikke stengt i Danmark. Ikke offisielt i alle fall.
Men flere av de menige ansatte i den danske avdelingen er borte, og det samme er den øverste danske sjefen.
I stedet har Nio samlet sine 'aktiviteter' på et kontor i Sveriges hovedstad, Stockholm. Det var ellers planer om både butikker og flere såkalte strømbyttestasjoner (batteriskiftestasjoner, red.) i Danmark.
Men det var bare én i Slagelse, for Nio bestemte seg for å legge ned. En nedleggelse som Nio insisterer på er ikke en nedleggelse.
LES OGSÅ: Statsråd vil oppheve bensinforbudet: «Vi trenger ikke bestemme oss»
Fram til mars i år hadde Nio 32 ansatte, men flere ble sagt opp over vinteren. Og nå er det vel bare en håndfull igjen. Det har heller ikke blitt til veldig mange biler.
Faktisk hadde Nio i mars bare fått 56 biler på danske nummerskilt totalt. Og av de 56 er kun 12 kjøpt av privatpersoner. Da Nio sparket den danske sjefen, var det bare kort tid etter at en tredjedel av de ansatte ble kuttet.
Da hadde Nio 2 biler på de danske veiene i løpet av de første månedene av 2024. Nå viser oppdaterte tall fra De Danske Bilimportorer at en annen Nio har fått danske skilt. Tallene dekker perioden 1. januar til 31. mai 2024.
Til sammenligning fikk 17 nye Nio-modeller danske nummerskilt i hele 2023. Utenfor verden går det imidlertid ikke mye bedre for det kinesiske merket.
Blant annet. er merket som taper mer enn 120 000 DKK på hver solgte bil, nesten et år på å betale regningene til leverandørene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!