Den var i produksjon i nesten 20 år. Nærmere bestemt mellom 1974 og 1993. I disse dager fyller Volvo 240 50 år. Kjent for mange som 'herskapsvognen'.
Rett må være rett. 240 var verken den første eller siste stasjonsvognen fra Volvo. Men det er en bil som mange her, 31 år etter produksjonsstopp, fortsatt forbinder med begrepet.
I disse dager fyller modellen hvis produksjon startet i august 1974 50 år. Bilen ble om noe symbolet på en svensk folkebil, og da samlebåndet stoppet i mai 1993 var det bygget nesten tre millioner eksemplarer.
På YouTube kan du finne en 16 minutter lang oppsummering fra maidagen i 1993, da produksjonen gikk i stå. Se det hele lenger ned i denne artikkelen.
– Den har blitt kalt traktor, sikkerhetsbil, rallybil, ungdomsbil, og nå blir den enda mer en kultbil, sa Pehr Gyllenhammar, som mellom 1989 og 1993 var Volvos styreleder, da han overrakte noen til kjøperne av de siste 240, Lena og Ulf Smith.
LES OGSÅ: Svenskene hevder å ha overvunnet elbilens største utfordring
Ekteparet Smith kjøpte også Volvo 240 nummer 2.862.413. Etterfølgeren, Volvo 850, ble aldri den samme store hiten for det da fortsatt svenske merket. 850 finnes bare i 716 903 eksemplarer.
I et annet bemerkelsesverdig kapittel av Volvos historie måtte imidlertid den svenske staten trå til. Samme år som produksjonen av 240 startet, leverte Volvo 1000 versjoner av 144-modellen til Nord-Korea. Det kommunistiske diktaturet betalte imidlertid aldri for bilene.
Biler som alle andre i dag sies fortsatt å streife rundt på de nordkoreanske veiene. For at Volvo ikke skulle bryte nakken av avtalen, betalte den svenske staten regningen.
De påfølgende regjeringene har siden sendt Nord-Korea en påminnelse om beløpet som bare har vokst seg større med årene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her