Mens alle kommuner i Danmark har fått lov til å innføre nullutslippssoner fra nyttår, tvinges nå bystyret i Sveriges hovedstad Stockholm til å forlate sine.
Sveriges hovedstad Stockholm hadde planer om å innføre en nullutslippssone fra nyttår, hvor bensin- og dieselbiler skulle bli forbudt.
Disse planene er nå satt på vent av Transportstyrelsen i Sverige med et klart nei. Fremtiden for forbudet mot bensin- og dieselbiler i Stockholm er derfor usikker.
I slutten av november stanset länsstyrelsen den nye miljøsonen i Stockholm by, der ingen biler med forbrenningsmotor fikk kjøre. Nå har Transportbyrået undersøkt og avvist Stockholm kommunes klage, noe som forsinker gjennomføringen av sonen ytterligere.
– Det betyr at kommunens miljøsonevedtak først gjelder når saken er endelig avgjort av fylkesnemnda, sier Magnus Sjönnebring, utreder i Samferdselsetaten.
Det er derfor utelukket at sonen kan tre i kraft 31. desember som planlagt. Transportstyrelsens vedtak reiser tvil om den juridiske riktigheten av Stockholm kommunes vedtak.
– Nå er det et faktum at den radikale innføringen av miljøsoneklasse tre foreløpig har stoppet opp. Samferdselsetatens utlysning er en seier for sunn fornuft.
– Nå krever jeg melding om at arbeidet med å utvide denne sonen er stanset, sier Dennis Wedin (M), opposisjonsråd.
Moderaterna er fornøyde med at sonen har stoppet opp, men den endelige avgjørelsen er ennå ikke tatt.
– Beslutningen om raskt og tilfeldig å innføre verdens tøffeste miljøsone i byen er skadelig, det ville rammet trafikksituasjonen og det lokale næringslivet hardt.
– Nå er det på tide at sosialdemokratene står frem i saken. Lytt til kritikken, reverser denne avgjørelsen, og slutt å behandle trafikkspørsmål som et ideologisk lekehus», sa byrådsleder Dennis Wedin (M).
Saken om nullutslippssonen i Stockholm fortsetter dermed, og det er ikke kjent når eller om den trer i kraft. På hjemmebane har alle landets 98 kommuner fått lov til å innføre nullutslippssoner. De aller fleste av dem sier nei takk i en rundkjøring.