2. januar, 2025

Svensk politi vil kopiere Danmarks høye fartsbuer

Fartbodene i Sverige har ikke økt de siste 15 årene. Nå skal politiet få sette opp fartshumper, slik det har skjedd i Danmark.

Politiet i Sverige har foreslått landets politikere å få fartsbodene, som ellers ikke har økt de siste 15 årene.

Forbildet er Danmark. Men svenskene har også lent seg mot Finland, hvor fartsbuene reguleres etter hvor mye den enkelte bilist tjener hvert år.

Det er nå snart 15 år siden bomsatsene i Sverige sist ble endret. Og ifølge en erfaren trafikkbetjent i Sverige er ikke dette i tråd med den generelle prisutviklingen i landet.

Anders Schääf, som jobber i Göteborgspolitiet, påpeker at Sveriges fengselsvesen ligger betydelig under nivået til de nordiske nabolandene, noe som særlig rammer lavinntektsfolk.

– Det er mange år siden de endret bøtene nå. Ser man på inflasjonen og hvordan reallønnen har endret seg, er det bare rettferdig at gatekjøkkenbodene følger etter, sier Anders Schääf, som mener bodene bør tilpasses den økonomiske utviklingen, til Carup .

LES OGSÅ: Nå skal syntetisk bensin også produseres i Sverige

Et eksempel på et system Schääf synes er interessant finnes i Finland. I enkelte tilfeller fordeles bøter etter inntekt, noe som gir høyere bøter til personer med høyere inntekt for alvorlige brudd på trafikkloven.

Det finske straffesystemet skader mest de menneskene som til tross for høye inntekter ikke kan holde foten på gasspedalen.

– I Finland har man et system hvor fart over 20 kilometer i timen gir bøter avhengig av inntekten, jeg synes det er et system det er verdt å se på, forklarer Schääf.

Schääf påpeker at dagens svenske parkeringssystem er økonomisk skjevt. For personer med høy lønn er 2000 svenske kroner en overkommelig avgift, men for en med lav lønn kan det være et betydelig beløp.

– For en person som har veldig høy lønn er ikke 2000 kroner så veldig mye. Men hvis du snur og snur på kronene, kan den boden være mat i ti dager, sier Anders Schääf, som understreker at konsekvensen av å bo på boden kunne merkes i alle samfunnslag.

Schääf understreker at han ikke synes det burde være mer akseptabelt å synge for høyt bare fordi man ikke tjener like mye.

Men at bodene må tilpasses slik at de treffer forholdsmessig og rammer alle uavhengig av inntekt. I Sverige er det ellers tradisjon for økonomisk rettferdighet, bl.a. gjennom det progressive skattesystemet, som han også understreker:

– Sverige er et land hvor vi streber etter rettferdighet. Vi er gode på likestilling, og det er en ånd om at man må betale mer i skatt for høyere lønn, men det ser merkelig nok ikke ut til å gjelde fartsbuer, sier Anders Schääf.

Han foreslår en gjennomgang av bodsystemet og tilpasning av bodene etter inntekt, noe han mener vil fremme trafikksikkerheten og skape et mer rettferdig system.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra...

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...