På andre siden av Øresund blir det nå betydelig dyrere å ta det første korkortet. I hvert fall hvis du ikke kan holde reglene.
Prøvetid.
Det er nettopp dette svenskene introduserer for landets nyeste sjåfører. Nemlig de som ikke er helt gamle nok til å kjøre ekte bil, og derfor skaffer seg et såkalt AM-førerkort.
I likhet med forholdene her hjemme gjelder orkkortet småmopeder, men svenske ungdommer må også sette seg inn i en A-traktor, som er en markert strupet bil, med.
Men fra 1. juni 2024 må alle svenske ungdommer akseptere at de er underlagt ett års prøvetid i denne forbindelse.
LES OGSÅ: Nye biler fra Polestar får «Porsche»-teknologi
Dersom du blir nektet AM-korkortet i Sverige innen det første året etter koreksamen, trenger du ikke bare ta kor- og teoriprøven på nytt. Det er fra starten av med alle kor- og teoritimer.
Svenskene mener at de skjerpede kravene potensielt kan redde liv på landets veier. Det er faktisk over 200 000 av dem.
– En forskjell i forhold til prøveperioden for førerkort for personbil er at du må gjennom den obligatoriske opplæringen til AM-førerkort, fordi du kan ta førerprøven hos Trafikketaten på nytt.
– Utdanningen koster cirka 5.000 – 7.000 svenske kroner, og dette er en betydelig utgift for en ungdom.
– Forhåpentligvis vil det føre til en mer gjennomtenkt og trafikksikker rundkjøring som redder liv, sier Susanne Alger i Samferdselsetaten i en pressemelding .
Noe annet som svenskene derimot ikke er så opptatt av, er en ny begrensning som EU legger på de spesielle A-traktorene. For selv om spesialbilene nå må gå fortere, vil forbundets politikere forby enkelte ungdommer å nærme seg dem.Les mer om det her .