Tapte 2,3 milliarder – Polestar skal bygge bil i Europa

Torsdag ettermiddag presenterte Polestar-ledelsen en redningsplan for å holde det kinesiske merket flytende. De ønsker å bygge en ny i Europa.

Polestar har hatt et betydelig tap, men har også annonsert planer om å produsere biler i Europa. Selskapet, kjent for sine elbiler, rapporterte et nettotap på 323 millioner dollar (omtrent 2,3 milliarder kroner) for tredje kvartal 2024.

Til tross for de økonomiske utfordringene har Polestar ambisiøse planer for fremtiden. En sentral del av strategien er å lansere nye modeller, inkludert Polestar 7, en kompakt SUV som skal produseres i Europa.

– Polestar 7 vil være alt våre kunder forventer av oss, både når det gjelder design og ytelse, sier Polestars nye designsjef, Philipp Römers.

Polestar 7 forventes å spille en avgjørende rolle i selskapets innsats for å snu utviklingen og oppnå lønnsomhet.

– Vi forventer at 2025 blir det sterkeste året i Polestars historie, sier administrerende direktør Michael Lohscheller.

I tillegg til nye bilmodeller satser Polestar på inntekter fra salg av utslippsrettigheter. EUs strenge utslippsregler gjør at Polestar kan selge CO2-kreditter til andre bilprodusenter.

Polestar forventer å generere et tresifret millionbeløp på utslippsrettigheter allerede i år. Over en årrekke kan salg av utslippsrettigheter potensielt gi milliardinntekter. Polestar har allerede etablert et CO2-basseng med fire produsenter for 2025.

Polestars økonomiske situasjon er imidlertid fortsatt utfordrende. Selskapet hadde en negativ bruttomargin på 2,4 prosent på solgte biler i tredje kvartal. Per september 2024 hadde Polestar bare 501 millioner dollar i kontanter.

For å styrke sin økonomiske situasjon har Polestar sikret nye banklån på 800 millioner dollar i desember.

Polestar har hatt vanskeligheter med å nå sine salgsmål. Planen om å selge 290 000 biler innen 2024 resulterte i færre enn 50 000 solgte enheter.

Michael Lohscheller, som tok over som administrerende direktør i 2024 etter sparken av Thomas Ingenlath samme år, har lovet å forbedre Polestars resultater.

Lohscheller presenterte sin redningsplan på en pressekonferanse torsdag. Planen inkluderer mål om positiv justert EBITDA for avskrivninger og rentekostnader allerede i år, samt positiv kontantstrøm i 2027.

Markedet har reagert med en viss skepsis til Polestars planer. Aksjen falt ti prosent i handelen før Nasdaq-børsen åpnet.

Polestars fremtid avhenger av om selskapet kan realisere sine ambisiøse mål og snu en dundrende tapsbringende virksomhet.

https://www.youtube.com/watch?v=I6-36TUWmeo


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...