Den kinesiske handelsplattformen Temu slår nå tilbake etter at det kom frem at plattformen brukes til å selge farlige bildeler. Selgerne må strammes inn.
Temu vil nå stramme inn etter at spesielt australske medier kritiserte handelsplattformen for å selge farlige bildeler.
Både myndigheter og bilmerker i Australia advarer mot kinesiske deler.
«Importerte og kopierte deler er ikke i samsvar med våre sikkerhetskrav», sa en talsperson for Nissan Australia til news.com.au.
Den australske bransjeforeningen FCAI er heller ikke begeistret for deler fra Kina som handles via Temu.
Risikoen for feil i ikke-originale deler som ikke er testet og godkjent av bilmerkene selv er høy, står det.
Flere av bildelene som selges på Temu ser imidlertid svært pålitelige ut ved første øyekast. Flere av dem gir til og med inntrykk av å være originale deler med serienummer.
Et eksempel er et varmeskjold. Den har både Honda-logoen og et serienummer. Men dette er forfalskninger laget i Zhejiang, Kina, uten noen tilknytning til det japanske merket.
Skjoldet, som koster rundt 30 danske kroner hos Temu, koster over 1500 kroner i den virkelige verden som en OEM-del hos Honda.
Situasjonen er enda verre med delene som beskrives på plattformen som «universelle» fordi de visstnok «passer de fleste biler».
Men flere eksperter fraråder sjåfører direkte å bruke penger på tilsynelatende vilt billige deler, ettersom de gjør mer skade enn gagn.
Men ideen om å bruke forfalskede kinesiske deler har også spredt seg til sosiale medier. I Australia har en Youtuber blant annet vist hvordan han «reparerer» en skadet Nissan med deler fra Kina som har kostet ham en brøkdel av originalprisen.
Men Nissan har ikke mye tid til den slags. Egentlig ingenting i det hele tatt.
– Alt som har med konstruksjonen eller karosseriet å gjøre påvirker kjøretøyets sikkerhet. «Vi har allerede problemer med importerte og forfalskede deler som ikke oppfyller sikkerhetskravene våre», sa en talsperson for Nissan Australia.
Og nå slår Temu tydeligvis til igjen. Eller rettere sagt; man bøyer seg delvis for kritikken.
En svensk talsperson for handelsplattformen sier at plattformens egenkontroll av selgere nå må strammes inn. Spesielt når det gjelder bildeler.