JerryRigEverythings Tesla Cybertruck sprakk under en test av taueegenskapene, men en reparasjon med Tesla-lim fikk elbilen tilbake pรฅ veien.
En Tesla Cybertruck eid av YouTuberen Jerry fra kanalen JerryRigEverything har gjennomgรฅtt en uvanlig reparasjon hos Tesla.
Etter en mislykket trekkrafttest ble bilens bakende reparert med lim. Det er en metode foreskrevet av Tesla selv.
Jerry ville teste bilens slepeevne. Tesla Cybertruck er godkjent for รฅ trekke hele 5000 kilo. Testen i vรฅr avdekket imidlertid en rekke svakheter ved bilens konstruksjon.
Allerede ved en last pรฅ 2700 kilo begynte bilens fjรฆring รฅ knirke merkelig. Da lasten nรฅdde 4535 kilo, ga hele bakenden pรฅ Cybertrucken etter.
Men det var ikke bare tilhengerfestet som hadde gitt opp. Store deler av den bรฆrende aluminiumsstrukturen, produsert med Teslas Gigacast-teknologi, ble รธdelagt.
Jerry observerte at flere deler hovedsakelig var satt sammen med lim. Han trodde fรธrst at Cybertrucken hans var fullstendig skadet og derfor ikke kunne bygges opp igjen. Men nei.
Teslas gigacast og limets styrke
Tesla tilbรธd seg imidlertid รฅ reparere skadene. Reparasjonen innebar ikke en fullstendig utskifting av hele bakenden pรฅ bilen.
I stedet ble den skadede delen forsiktig kuttet bort. En ny, prefabrikert del ble deretter limt pรฅ plass.
Nagler ble ogsรฅ brukt som en ekstra forsterkning av skjรธten. Etter en herdetid pรฅ 24 timer ble bilen erklรฆrt klar igjen.
Jerry fikk personlig vรฆre vitne til hele reparasjonsprosessen pรฅ Teslas verksted. Reparasjonen av Cybertrucken kostet 13994 amerikanske dollar. Dette tilsvarer rundt 96559 danske kroner.
Og selv om det kan hรธres hardt ut for en karosseritekniker eller mekaniker, er det faktisk prosedyren som Tesla selv foreskriver.
Etter reparasjonen bestemte Jerry seg for รฅ teste styrken pรฅ limet som ble brukt. Han var nysgjerrig pรฅ hvor sterkt et lim egentlig er.
Han limte to metallsylindere sammen. Deretter konstruerte han en takinnretning spesielt for formรฅlet.
Hele Teslaen ble deretter satt i taket. Den hang bare i den lille, herdede limforbindelsen mellom de to sylindrene. Og ifรธlge YouTuberen bestod hele oppsettet testen.
Tesla Cybertruck er konstruert i tre hovedseksjoner. Fronten er laget av aluminium, mens midtdelen bestรฅr av hรธyfast stรฅl. Bakenden er i aluminium.
Fremtidige reparasjoner mรฅ ogsรฅ limes
Bakenden av bilen, som ble skadet i Jerrys test, har markerte linjer. De viser nรธyaktig hvor teknikere kan kutte i tilfelle en kollisjon for รฅ erstatte en skadet del.
Bilen er ogsรฅ utstyrt med kollisjonssoner. De er konstruert for รฅ absorbere og fordele energien fra en trafikkulykke, slik at folk ikke blir ยซtatt medยป.
Men hvis en Cybertruck sprekker igjen, vel, da er limet lรธsningen. Spรธrsmรฅlet er da hvor mange flere pickup-modeller Tesla vil produsere.
Bilen, som Elon Musk sa han kunne bygge 250000 av i รฅret, har blitt en fiasko for merket. Faktisk blir eierne nektet รฅ levere inn bilene i bytte.
Dette er de samme eierne som Tesla รธnsket รฅ saksรธke for รฅ kunne videreselge bilene fรธr bilens lansering. Les mer om det her .