19. september, 2024

Test: Vi korer en tur i superbilsikonet BMW M1

Abba kjøpte 2 stykker og Simon Spies en enkelt. BMW M1 var den ultimate Boss-bilen i 1978. I dag har den blitt en samlerbil for millioner. Vi tar en tur i et perfekt eksemplar.

Det er ikke hver dag man ser eller hører en BMW M1 suse forbi med gasspaken på vidt gap på Helsingørmotorveien, skriver Bil Magasinet. Og hvis du gjør det, er du sannsynligvis den eneste som identifiserer bilen som spytter sinte pluggflammer ut av eksosrørene når sjåføren tar fôret fra den. Lavtflyvende, kileformet og med brede lameller over sentralmotoren ser den ut som en selvsikker italiener med en steikende hingst eller en prustende okse på trynet. DET HELE BEGYNTE I 1972 Tilsynekomsten bedrar. I 1972 ble BMW Motorsport GmbH grunnlagt for å administrere BMWs vellykkede motorsportaktiviteter innen bilracing. Men den ambisiøse direktøren og tidligere Porsche-racerføreren Jochen Neerpasch hadde blikket festet på Formel 1.

BMW-ledelsen var ikke klar for det ennå, men han fikk grønt lys til å sende BMW inn i den nye gruppe 4-klassen for toseters GT-biler, som var basert på gatebiler. Et opplagt sted å slå erkerivalene fra Porsche, men han manglet en midtmotorisert sportsbil til oppgaven. BMW hadde ingen av dem, men i skuffen lå tegningene til en konseptbil, som ble tatt med til Sant'Agata i Italia i 1976 med mål om å få ekspertene hos Lamborghini til å bygge de 400 gatebilene som trengs for å homologere en racingversjon for GT4. RØRGRIDSRAMMEN KOM FRA ITALIA En av disse gatebilene du ser på bildene foran deg. Det knitrer fra eksosen mens jeg åpner doren og svinger benet over den brede dorenarmen. Den blå-hvite propellen i rattet forteller meg at jeg har tråkket inn i en BMW, men det er ikke mye bayersk stemning over hytta. Selv om rattet kan justeres i lengderetningen, er det ingen tvil om at denne bilen er bygget og designet av små italienere. Skal du nå rattet og er over 190 cm høy, må du stikke hodet ut av vinduet, som mekanikeren som inspiserte bilen fordi den hadde nummerskilt på. Alt på dashbordet sitter pent og konservativt arrangert. BMW-nerder vil garantert kunne peke ut bitene hentet fra ulike BMW-hyller, men sånt er irrelevant når du skal snu litt. Prosjekt "E26" var bestemt til å være kompromissløst og rått. Rorkultrammen ble laget av samme firma i Modena som leverte rammer til Ferrari. Racerbilkonstruktøren Dallara utviklet chassiset med dobbel bærearmfjæring, Bilstein-gassstøtdempere og doble krængningsbøyler. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Bilmerket Ford har solgt sin virksomhet i Danmark

Det tok lengre tid enn forventet. Men nå er...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa....

Første by i verden som forbyr reklame for bensinbiler

Som den første byen i verden forbyr Haag, som...

Fikk sparket Kevin Magnussen – nå setter han rekord

Oliver Bearman er den direkte årsaken til at Kevin...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...