7. april, 2025

Test: Vi korer en tur i superbilsikonet BMW M1

Abba kjøpte 2 stykker og Simon Spies en enkelt. BMW M1 var den ultimate Boss-bilen i 1978. I dag har den blitt en samlerbil for millioner. Vi tar en tur i et perfekt eksemplar.

Det er ikke hver dag man ser eller hører en BMW M1 suse forbi med gasspaken på vidt gap på Helsingørmotorveien, skriver Bil Magasinet. Og hvis du gjør det, er du sannsynligvis den eneste som identifiserer bilen som spytter sinte pluggflammer ut av eksosrørene når sjåføren tar fôret fra den. Lavtflyvende, kileformet og med brede lameller over sentralmotoren ser den ut som en selvsikker italiener med en steikende hingst eller en prustende okse på trynet. DET HELE BEGYNTE I 1972 Tilsynekomsten bedrar. I 1972 ble BMW Motorsport GmbH grunnlagt for å administrere BMWs vellykkede motorsportaktiviteter innen bilracing. Men den ambisiøse direktøren og tidligere Porsche-racerføreren Jochen Neerpasch hadde blikket festet på Formel 1.

BMW-ledelsen var ikke klar for det ennå, men han fikk grønt lys til å sende BMW inn i den nye gruppe 4-klassen for toseters GT-biler, som var basert på gatebiler. Et opplagt sted å slå erkerivalene fra Porsche, men han manglet en midtmotorisert sportsbil til oppgaven. BMW hadde ingen av dem, men i skuffen lå tegningene til en konseptbil, som ble tatt med til Sant'Agata i Italia i 1976 med mål om å få ekspertene hos Lamborghini til å bygge de 400 gatebilene som trengs for å homologere en racingversjon for GT4. RØRGRIDSRAMMEN KOM FRA ITALIA En av disse gatebilene du ser på bildene foran deg. Det knitrer fra eksosen mens jeg åpner doren og svinger benet over den brede dorenarmen. Den blå-hvite propellen i rattet forteller meg at jeg har tråkket inn i en BMW, men det er ikke mye bayersk stemning over hytta. Selv om rattet kan justeres i lengderetningen, er det ingen tvil om at denne bilen er bygget og designet av små italienere. Skal du nå rattet og er over 190 cm høy, må du stikke hodet ut av vinduet, som mekanikeren som inspiserte bilen fordi den hadde nummerskilt på. Alt på dashbordet sitter pent og konservativt arrangert. BMW-nerder vil garantert kunne peke ut bitene hentet fra ulike BMW-hyller, men sånt er irrelevant når du skal snu litt. Prosjekt "E26" var bestemt til å være kompromissløst og rått. Rorkultrammen ble laget av samme firma i Modena som leverte rammer til Ferrari. Racerbilkonstruktøren Dallara utviklet chassiset med dobbel bærearmfjæring, Bilstein-gassstøtdempere og doble krængningsbøyler. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre

Latest

Don't miss

Slik vil 3 poeng redde Volvo fra konkurs

Håkan Samuelsson kommer tilbake som administrerende direktør i Volvo...

Batteriet i hver fjerde danske bil er for dårlig

Nye tall fra selskapet Carly viser at hver fjerde...

Nissan Interstar er Årets Varebil i Danmark 2025

Stemmene er talt opp; Søsterbilene Nissan Interstar og Renault...

Avslører triste nyheter – Michael Schumacher har tapt

Publikum vet svært lite om Michael Schumachers tilstand etter...

Ny test avslører mangeårig myte om elbiler

Det er en myte at elbilen alltid er billigst....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Brenner opp – 130 elbiler skal vrakes umiddelbart

Dyr Jaguar I-Pace ender opp som skrot i Norge på grunn av brannfare. Batterifeil tvinger Jaguar til å kjøpe tilbake 130 biler fra eiere....

ENDELIG! BMW dropper den store kolergrill

Ikke mer og aldri igjen. Nå dropper BMW trenden de siste årene med en stadig større karbongrill. Designsjefen lover bot og forbedring. BMW står...

Her velger også næringslivet bort elbiler – nei takk!

Siden 1. januar har det vært registreringsavgift på elbiler i Nederland. Samtidig faller veksten i bedriftsmarkedet betydelig, viser nye tall fra MultiTankcard. Nederland står...

Ny teknologi gir elbileiere 6800 kroner å lade

Elbiler med V2G-teknologi kan sende strøm til nettet og penger i lommen til eieren. Rapporten viser potensial, men FDM er uenig i størrelsen på...

Litium-ion-batteri dreper den legendariske bensinbilen

En 1982 Mazda RX-7 var nylig et hår fra å brenne opp. Årsaken? Et ettermontert litiumbatteri. Batteribrannen er derfor ikke bare et problem i...

Verdensstjerne dumper Tesla i protest: Symbol på rasisme

Sangerinnen Bette Midler har solgt Teslaen sin og følger Sheryl Crow. Hun kaller bilen et symbol på rasisme og grådighet midt i fallende Tesla-salg....

AI fartskontroller har allerede fanget 10 000 sjåfører

Politiet i Minnesota bruker avanserte AI-kameraer for å fange sjåfører med mobiltelefoner i hånden. Se hvordan den nye teknologien fungerer og hvordan den fungerer....

Forbes kaller den hypede Teslaen for en historisk flopp

Forbes ser på Tesla Cybertruck som en mulig historisk fiasko som Edsel. Lave salgstall, designkritikk og høy pris utfordrer Elon Musks kantete pickup. Finansmediet...

Et annet bilkonsern stopper all eksport til USA

Først avslo Volkswagen, og nå følger JRL-gruppen etter og stopper all eksport til USA etter at presidenten innførte en toll på 25 prosent på...

Glem elbiler: Denne bruktbilen holder best verdi

Ifølge en ny rapport fra iSeeCars holder en helt spesiell bruktbil verdien bedre enn noen annen bilmodell. Vi snakker om Porsche 911, som er...

Volvo tvangsstenger 63 prosent av sine forhandlere

Volvo har fått ny direktør. Eller det vil si, han har vært der for. Og nå vil Håkån Samulsson ha merkelappen på diett. I...

Bilkonsernet betaler ansatte 500.000 kroner for å si opp

Bilgiganten Stellantis tilbyr frivillige sluttvederlagsordninger på inntil 500.000 DKK. til timeansatte i USA i et forsøk på å øke effektiviteten. Stellantis tilbyr nå utvalgte...