Spรธr du Porsche i Zuffenhausen, skyldes de fleste kiloene som 911 har gรฅtt pรฅ de siste รฅrene lover og regler. Men ja, bilen har blitt for feit.
Det er ikke med Porsches gode vilje at merkets mest kjente modell har blitt sรฅ stor som den er i dag. Faktisk drรธmmer tyskeren om en mye slankere versjon av 911.
Og fremfor alt en mindre bil. Bilen har med andre ord blitt for feit.
โ Det er mest drevet av lover og regler. Men hvis du gรฅr 20, kanskje 30, รฅr tilbake og ser pรฅ hvor mange hestekrefter bilen hadde da sammenlignet med i dag, mรฅ stรธrrelsen pรฅ ting som bremser og hjul ogsรฅ fรธlge med, sier Porsches designsjef Michael Mauer.
I et intervju med Drive setter designsjefen ord pรฅ Porsches drรธmmer. Nemlig en mindre og lettere 911. Men det hele hรธrer hjemme i en drรธmmeverden.
LES OGSร : Lukten av ny bil kan vรฆre kreftfremkallende
I virkeligheten ser Porsche mye av vekten 911 har fรฅtt som nรธdvendig. Ellers kunne det rett og slett ikke vรฆrt i modellprogrammet for gatebiler. Noe som er strengt regulert av lovverket.
Og noe som faktisk bare blir strengere. Siden 7. juli har det for eksempel vรฆrt pรฅbudt at alle nye biler er utstyrt med elektronisk fartsbegrenser og sรฅkalt black box. Les mer om det her.
Porsche har bรฅde biler som ikke oppfyller de nye kravene, og derfor er ekskludert fra programmet, og biler som slipper unna pรฅ grunn av liten produksjon. Den voldsomme Cayman GT4, for eksempel, omgรฅr det nye regelverket.
Tyskerne er imidlertid ikke de eneste som har blitt rammet av de nye EU-reglene. Bare internt i Volkswagen-konsernet, som Porsche er en del av, har de nye reglene allerede utlรธst et blodbad. Audis modellutvalg er en av de hardest rammede.
Verken TT, R8, RS5 eller RS 4 vil vรฆre med i 2025. For flere av modellene er det ikke planlagt utskiftninger. Les mer om det her .