Spør du Porsche i Zuffenhausen, skyldes de fleste kiloene som 911 har gått på de siste årene lover og regler. Men ja, bilen har blitt for feit.
Det er ikke med Porsches gode vilje at merkets mest kjente modell har blitt så stor som den er i dag. Faktisk drømmer tyskeren om en mye slankere versjon av 911.
Og fremfor alt en mindre bil. Bilen har med andre ord blitt for feit.
– Det er mest drevet av lover og regler. Men hvis du går 20, kanskje 30, år tilbake og ser på hvor mange hestekrefter bilen hadde da sammenlignet med i dag, må størrelsen på ting som bremser og hjul også følge med, sier Porsches designsjef Michael Mauer.
I et intervju med Drive setter designsjefen ord på Porsches drømmer. Nemlig en mindre og lettere 911. Men det hele hører hjemme i en drømmeverden.
LES OGSÅ: Lukten av ny bil kan være kreftfremkallende
I virkeligheten ser Porsche mye av vekten 911 har fått som nødvendig. Ellers kunne det rett og slett ikke vært i modellprogrammet for gatebiler. Noe som er strengt regulert av lovverket.
Og noe som faktisk bare blir strengere. Siden 7. juli har det for eksempel vært påbudt at alle nye biler er utstyrt med elektronisk fartsbegrenser og såkalt black box. Les mer om det her.
Porsche har både biler som ikke oppfyller de nye kravene, og derfor er ekskludert fra programmet, og biler som slipper unna på grunn av liten produksjon. Den voldsomme Cayman GT4, for eksempel, omgår det nye regelverket.
Tyskerne er imidlertid ikke de eneste som har blitt rammet av de nye EU-reglene. Bare internt i Volkswagen-konsernet, som Porsche er en del av, har de nye reglene allerede utløst et blodbad. Audis modellutvalg er en av de hardest rammede.
Verken TT, R8, RS5 eller RS 4 vil være med i 2025. For flere av modellene er det ikke planlagt utskiftninger. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!