Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil få konsekvenser for virksomheten.
Det plager ikke den danske Nissan-importøren at merket kom ut av 2024 med et underskudd på svimlende 30 milliarder kroner.
Nissan Danmarks presseansvarlige Ann Stroby bekrefter dette i en e-post til Boosted.
Nissan vil ellers spare mye penger på global skala. Helt konkret planlegger den nye direktøren og ledelsen å spare totalt 26 milliarder kroner ved å kutte både faste og variable kostnader.
Dette skal gjøres gjennom 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser. Videre vil Nissan i fremtiden bygge biler på plattformer som er langt mindre kompliserte enn tilfellet er i dag.
Japanerne sier også at de ikke tør å si noe om hvordan 2025 vil ende opp med å se ut. Her er det hovedsakelig tollsatser i USA som har skylden.
Men umiddelbart er den danske avdelingen fri fra de enorme sparekravene. Dette betyr imidlertid ikke at de danske Nissan-folkene er helt immune.
Det har vært store endringer for merkevaren i Danmark. Disse tiltakene ble bare tatt fordi morselskapet begynte å lide økonomisk.
I desember 2023 valgte den danske avdelingen å si opp alle forhandlerne sine. Dette skjedde med 12 måneders varsel ved utgangen av 2024.
Hver femtedel av forhandlerne tilbyr Nissan ingen nye kontrakter. Kontrakter som fokuserer spesielt på digitalisering. Det er fortsatt forhandlere av en viss størrelse igjen.
Japanerne er imidlertid ikke de eneste som har gått på diett i Danmark. Det samme gjelder alliansepartner Renault. Faktisk skjedde det samme året.
Fortsatt for det. Nemlig solgte Renault-fabrikken, som eide den danske importøren, den til to private selskaper i 2022. Noe som Ford også har gjort siden den gang.