Toyota tviler åpenlyst på hydrogenbilens gjennombrudd. Likevel kaster japanerne penger og tid på en brenselcelle som er både billigere og lettere.
Toyota fortsetter å fokusere på hydrogenteknologi og utvikling av brenselceller for hydrogenbiler. Bilmerket har publisert de første detaljene om tredjegenerasjons drivstoffsystemer.
Det nye systemet forventes å bli presentert på International Hydrogen & Fuel Cell Expo i Tokyo i februar. Toyota lover «betydelig fremgang» med systemet i denne forbindelse.
De nye brenselcellene forventes å være mer økonomiske. Dette skyldes angivelig fremskritt i utformingen av selve cellene og produksjonsprosessen.
Toyota opplyser at deres nyeste drivstoffsystem også forventes å være mer holdbart. Holdbarheten skal være sammenlignbar med den man finner i en dieselmotor.
I tillegg har ingeniører jobbet for å forbedre drivstoffeffektiviteten. Dette har resultert i en 20 prosent lengre rekkevidde.
Det skriver merket i en pressemelding.
Den nåværende Mirai-modellen, Toyotas eneste hydrogen, har en rekkevidde på 647 kilometer. I hvert fall teoretisk. De få hydrogenbilene i Danmark hjelper imidlertid ikke. Alle stasjoner er stengt. Ny EU-lovgivning kan imidlertid tvinge dem til å gjenåpne. Les mer om det her.
Toyota sier at tredjegenerasjons drivstoffsystem kan brukes i personbiler, nyttekjøretøyer, skip, tog og stasjonære generatorer. Systemet forventes å være tilgjengelig etter 2026 i Nord-Amerika, Europa, Kina og Japan.
Siden lanseringen av Mirai i 2014 har Toyota solgt rundt 28 000 hydrogenbiler globalt. Det japanske drivstoffsystemet har også blitt brukt til busser og generatorer.
Toyota har vært og er fortsatt en av få bilprodusenter som fortsetter å investere i hydrogenteknologi. Mens andre produsenter først og fremst fokuserer på elektriske kjøretøy, ser Toyota på hydrogen som et supplement.
Hydrogen blir av noen sett på som en potensiell løsning og et forslag til en mer bærekraftig transportsektor. Det er imidlertid viktig å merke seg at det fortsatt er utfordringer knyttet til produksjon og distribusjon av hydrogen.
Toyota fortsetter å utvikle hydrogenteknologi og utforske ulike bruksmuligheter. Blå. Japanerne vil hjelpe BMW med å sette en masseprodusert hydrogenbil på gatene innen 2028.