Flere bilprodusenter har stoppet leveranser, mens nye tariffer fra Trump-administrasjonen skaper usikkerhet og bilkøer ved amerikanske havner.
Situasjonen nærmer seg i amerikanske havner, der tusenvis av importerte biler fra merker som Audi, Jaguar Land Rover og Aston Martin står på tomgang.
Årsaken er nye tariffer innført av president Donald Trump, som har fått bilfabrikkene til å stoppe forsendelser til USA.
Flere bilprodusenter holder nå bilene tilbake i både amerikanske og europeiske havner. Målet er å unngå å bli rammet av de nye tollavgiftene, mens usikkerheten rundt reglene skaper forvirring i hele bilbransjen.
Ifølge kilder i logistikksektoren blir forsendelser av nye biler utsatt i håp om at politiske kompromisser kan oppnås. Enkelte havner er nær kapasitetsgrensene, og en toppleder advarer om at situasjonen «kan bli stygg i løpet av noen uker» hvis det ikke kommer klarhet.
Europeiske havner og bilprodusenter bremser opp
I Tyskland melder Bremerhaven, en av verdens største bilhavner, at opptil 50 prosent av forsendelsene til og fra USA kan gå tapt. Det amerikanske markedet står for nesten en tredjedel av havnens totale biltrafikk.
"Vi vil også merke konsekvensene," sier Matthias Magnor, direktør for BLG Logistics, som driver havnen i Bremerhaven.
I mellomtiden prøver bilprodusentene å finne alternative løsninger. Noen ber om å få biler midlertidig lagret i avgiftsfrie varehus i USA. Andre beholder bilene i Europa og venter med å sende dem til det er klarhet i tollregelverket.
25 prosent tariff rammer hele bransjen
De nye tariffene på 25 prosent trådte i kraft forrige uke og gjelder både biler og et bredt utvalg reservedeler.
Fra 3. mai vil enda flere deler bli berørt, dog med visse unntak for biler fra Mexico og Canada.
Ifølge en tysk billeder er det fortsatt stor forvirring om nøyaktig hvordan takstene skal håndheves.
"Er en motor en del, eller gjelder det hver eneste skrue i motoren?" spør sjefen retorisk.
USA har imidlertid uttalt at biler som overholder 2020-handelsavtalen mellom USA, Mexico og Canada i utgangspunktet vil være fritatt fra toll.
Men mange bilprodusenter sliter med å dokumentere hvor hver komponent i bilene deres kommer fra – en vanskelig og tidkrevende oppgave i et globalt produksjonssystem.
Ifølge flere eksperter er strategien for øyeblikket å "vente og se", mens bilindustrien håper at tariffene vil være midlertidige.