Trump-tariffer skaper bilkaos i USA: Tusenvis av biler står stille

Flere bilprodusenter har stoppet leveranser, mens nye tariffer fra Trump-administrasjonen skaper usikkerhet og bilkøer ved amerikanske havner.

Situasjonen nærmer seg i amerikanske havner, der tusenvis av importerte biler fra merker som Audi, Jaguar Land Rover og Aston Martin står på tomgang.

Årsaken er nye tariffer innført av president Donald Trump, som har fått bilfabrikkene til å stoppe forsendelser til USA.

Flere bilprodusenter holder nå bilene tilbake i både amerikanske og europeiske havner. Målet er å unngå å bli rammet av de nye tollavgiftene, mens usikkerheten rundt reglene skaper forvirring i hele bilbransjen.

Ifølge kilder i logistikksektoren blir forsendelser av nye biler utsatt i håp om at politiske kompromisser kan oppnås. Enkelte havner er nær kapasitetsgrensene, og en toppleder advarer om at situasjonen «kan bli stygg i løpet av noen uker» hvis det ikke kommer klarhet.

Europeiske havner og bilprodusenter bremser opp

I Tyskland melder Bremerhaven, en av verdens største bilhavner, at opptil 50 prosent av forsendelsene til og fra USA kan gå tapt. Det amerikanske markedet står for nesten en tredjedel av havnens totale biltrafikk.

"Vi vil også merke konsekvensene," sier Matthias Magnor, direktør for BLG Logistics, som driver havnen i Bremerhaven.

I mellomtiden prøver bilprodusentene å finne alternative løsninger. Noen ber om å få biler midlertidig lagret i avgiftsfrie varehus i USA. Andre beholder bilene i Europa og venter med å sende dem til det er klarhet i tollregelverket.

25 prosent tariff rammer hele bransjen

De nye tariffene på 25 prosent trådte i kraft forrige uke og gjelder både biler og et bredt utvalg reservedeler.

Fra 3. mai vil enda flere deler bli berørt, dog med visse unntak for biler fra Mexico og Canada.

Ifølge en tysk billeder er det fortsatt stor forvirring om nøyaktig hvordan takstene skal håndheves.

"Er en motor en del, eller gjelder det hver eneste skrue i motoren?" spør sjefen retorisk.

USA har imidlertid uttalt at biler som overholder 2020-handelsavtalen mellom USA, Mexico og Canada i utgangspunktet vil være fritatt fra toll.

Men mange bilprodusenter sliter med å dokumentere hvor hver komponent i bilene deres kommer fra – en vanskelig og tidkrevende oppgave i et globalt produksjonssystem.

Ifølge flere eksperter er strategien for øyeblikket å "vente og se", mens bilindustrien håper at tariffene vil være midlertidige.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne...

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere...

Dansken taper 20 millioner kroner i konkurs hos bilgiganten

Alle dansker har tapt milliarder på Northvolts konkurs. Men...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...