Ting må bli tøffe i USA. Også mot de europeiske bilmerkene som i dag ikke bygger biler i landet. De bør betale en toll på 25 prosent, sier president Trump.
USA vil innføre en toll på 25 prosent på biler fra Europa. Tirsdag denne uken gjorde president Trump det klart at han planlegger å legge toll på biler for å presse bilmerker til å flytte produksjonen til USA.
Trump forventer å starte med en toll på 25 prosent. Planen er at samme tollsats skal gjelde for legemidler og halvledere – de såkalte mikrobrikkene. Satsen vil øke gradvis over tid.
På en pressekonferanse i Florida sa presidenten at han vil gi noen bilmerker litt lengre tid enn andre.
Dette skriver Automobilwoche .
– Taksten blir 25 prosent og høyere, og den vil øke veldig betydelig over et år. Men vi ønsker å gi dem tid til å komme inn, for som du vet, når de kommer inn i USA og de har anlegget eller fabrikken her, er det ingen toll, så vi ønsker å gi dem en sjanse.
Tariffer er blitt et av presidentens viktigste forhandlingsverktøy. Han truer med å innføre toll på mange land og spesifikke bransjer. Formålet er å beskytte amerikanske forsyningskjeder og stimulere til jobbskaping i USA.
Motsatt har eksperter kritisert bruken av tariffer. De mener at det faktisk er en skjult skatt som amerikanske forbrukere til syvende og sist bare må betale.
Trump-administrasjonen har imidlertid hevdet at tollsatsene ikke vil føre til økt inflasjon. Regjeringen vurderer også å innføre såkalte gjengjeldelsestariffer mot land som skattlegger import fra USA.
Repressalier forventes å bli innført fra april. Mens stål- og aluminiumstariffer forventes å tre i kraft tidligere.
Ytterligere tollsatser som presidenten har pålagt Mexico og Canada vil tre i kraft i begynnelsen av mars med mindre annet er avtalt eller en gjeldende, såkalt «midlertidig pause» i tollsatsene forlenges.
gjengjeldelsestariffer forventes først og fremst å være rettet mot land med størst handelsunderskudd.
Som en samlet union kan EU bli rammet av høyere tollsatser. Det vil si med mindre regjeringen i Brussel senker eller fullstendig skroter importavgiften på 10 prosent på biler fra USA.
Akkurat nå er tollsatsen på personbiler fra Europa til USA 2,5 prosent. Mens europeiske pickuper, som det er ganske mange av, må betale 10 prosent.
Presidenten har gjentatte ganger kritisert Europa for ikke å kjøpe flere amerikanskproduserte biler.
Akkurat som hans regjering har den også rettet oppmerksomheten mot EU-momsen, som brukes i stedet for omsetningsavgift. EU-toppmøtet møtes med den amerikanske regjeringen for å diskutere tollsatser allerede denne uken.
Ifølge amerikansk statistikk hadde USA definitivt mest utbytte av handel med EU gjennom hele 2024. Amerikanerne tjente 235 milliarder dollar på det.