I første omgang er det satt av rundt 1,8 milliarder euro, tilsvarende 13,4 milliarder danske kroner, slik at den tyske staten igjen skal støtte nye elbiler. Støtten er bare ikke for alle.
Salget av elbiler i Tyskland har nå kollapset for 8. måned på rad. Bare august måned var et fall på nesten 70 prosent. Les mer om det her .
Men nå vil regjeringen få slutt på trusler fra Volkswagen om å stenge fabrikker på grunn av manglende støtte til elbiler. Det vil si med støtte til spesielt elbiler.
I første omgang er det satt av vel 1,8 milliarder euro, cirka 13,4 milliarder danske kroner, mellom 2024 og 2028 til personer i firmabiler.
Det skriver Bloomberg .
LES OGSÅ: Så mange bilister jukser over Storebæltbroen – hver dag
Pengene er ikke en direkte rabatt på elbiler, men må i stedet bestå av skattefradrag for selskaper som velger elbil.
Det er ennå for tidlig å si noe kvalifisert om dette er nok til å snu utviklingen på det tyske markedet for elbiler. Men det er et faktum at den europeiske bilindustrien – og spesielt den tyske delen – har det vanskelig.
Hos den gigantiske underleverandøren ZF må det snarest finnes milliarder av kroner i besparelser. Det betyr masseoppsigelser av 14.000 ansatte. Andre selskaper som dekkgiganten Continental vurderer å selge ut hele forretningsområder for å holde seg flytende.
Og hos Varta og batteridivisjonen måtte V4Drive nylig reddes av et konsortium av investorer ledet av bilmerket Porsche. Les mer om det her .
Andre underleverandører og bilmerker har enten gått konkurs eller nærmer seg konkurs. For eksempel er BBS i ferd med å gå konkurs for femte gang i felgselskapets historie. Likeledes har hytteprodusenten Recaro varslet sine ansatte – og dermed omverdenen – at den er insolvent. Det betyr at det ikke er nok penger til å betale verken lønn eller regninger. Neste steg er konkurs.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!