14. mars, 2025

Ubrukelige elbiler står i kø på bilkirkegårder i Kina

Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.

Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.

For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.

– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.

– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.

– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.

Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.

Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.

Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.

Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.

På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=i3s74UF0gL8&t=40s

Latest

Don't miss

Ikke mer 200 km/t: Norge innfører lov om uvettig kjøring

Kjøring med promille over 2 og over 200 km/t...

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i...

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller...

30 sjåfører rømte fra politiet på motorveien

30 sjåfører slapp unna med en anmerkning, selv om...

Mercedes håner Audi foran 171 millioner – bare 4 ringer

I en ny annonse for Mercedes-importøren i Bangladesh får...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Lamborghinis første elbil skal ha 2000 hestekrefter

Det har blitt utsatt. Men når den lander vil Lamborghini Lanzador, merkets første elbil, være et beist på 2000 hestekrefter. Den kraftigste Lamborghinien til...

SEAT har tjent 4,7 milliarder kroner – men varsler utfordringer

SEAT har nettopp presentert et rekordoverskudd på 633 millioner euro (cirka 4,7 milliarder kroner) for 2024. Dette er det beste resultatet i selskapets historie,...

Utviklingen av gaffeltrucker i moderne industri

I dagens industrielle landskap spiller gaffeltrucker en uunnværlig rolle for å optimalisere logistikk og lagerstyring. Disse maskinene har gjennomgått en betydelig utvikling, ikke bare...

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i ulike sektorer, som detaljhandel, industri og helsevesen. Deres evne til effektivt å håndtere store områder...

Ikke mer 200 km/t: Norge innfører lov om uvettig kjøring

Kjøring med promille over 2 og over 200 km/t på motorveiene i Norge må opphøre, da regjeringen vil innføre regler mot uvettig kjøring. Først...

Våpenprodusent truer Volkswagen-fabrikken i Tyskland

Den tyske våpenprodusenten Rheinmetall er travelt opptatt med å sette i gang. Samtidig har Volkswagen tatt opp muligheten for å selge unna flere fabrikker....

Kjendis har tapt 25 millioner kroner på Teslas nedtur

Tesla-aksjene faller for tiden mest. Det betyr store tap for flere investorer. På papiret har en kjent skiløper tapt 38 millioner kroner. Om han...

Skatteministeren lover enda mer hjelp til folk i elbil

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) mener det er Molbo-aktig at elbileiere med solceller ikke kan få refundert strømmen bilene deres er ladet med. Nå er...

Polestar 2 faller 131.000 kroner i pris i Danmark

Polestar 2 synker i pris med hele 131.000 kroner. Men dette skjer kun i Danmark, som får noen Nordic Edition-priser, sier importøren. Det svensk-kinesiske...

Tjenestemann siktet for «gal kjøring» i 92 km/t

En betjent krasjet inn i andre biler og veltet et gjerde mens han løp forbi uten nødlysene på. Det er det han nå er...

Rallykor mister livet – kun 64 år gammel

Den svenske rallyføreren Susanne Kottulinsky er død i en alder av bare 64 år. Det sier familien hennes i et innlegg på Instagram. Hun...

20-åring slipper unna fartsbot på 445.000 kroner

En rumensk sjåfør har blitt blinket av samme fotoboks 61 ganger. Likevel slipper han unna den totale fartsboten på 445.000 kroner. En rumensk mann...