14. mai, 2025

Ubrukelige elbiler står i kø på bilkirkegårder i Kina

Utviklingen i bilindustrien går så fort at enkelte bilmerker ikke kan henge med. Situasjonen har skapt hele bilkirkegårder, spesielt i Kina.

Noen har benektet at de skulle være der. Andre har holdt fast hele tiden. Men nå kan det amerikanske mediet Wall Street Journal dokumentere det.

For ja, det er massive bilkirkegårder i Kina. Områder som er fylt til bristepunktet med ofte bare lite brukte elbiler, som derfor ikke lenger kan brukes.

– Byen Hangzhou er full av elbilkirkegårder som denne. Daterte elbiler har blitt stående her de siste årene.

– Den kinesiske regjeringen har pumpet penger inn i denne sektoren, og teknologien har utviklet seg veldig raskt, noe som også gjør at eldre modeller blir utdatert veldig raskt, sier Wall Street Journal-journalist Yoko Kubota.

LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin

Det er kanskje ikke så mye de parkerte elbilene som bekymrer Vesten. Men det gjør også Kinas forhold til landets bilindustri generelt.

– Kina har hele økosystemet. De har batteriene, litium, hele verdikjeden er overveiende kinesisk. Så til slutt vil Kina vinne, sier Vivek Vaidya, markedsanalytiker i finansfirmaet Frost & Sullivan.

Tilbake i april dokumenterte en tysk rapport at de kinesiske bilmerkene har mottatt statsstøtte i årevis. En støtte som blant annet EU ser på som ulovlig. BYD alene, som mener den har fått blåmerket i Danmark, mottok over 16 milliarder danske kroner i støtte fra det kinesiske diktaturet i 2022.

Selv om EU ennå ikke har handlet på trusselen om å innføre toll – og med tilbakevirkende kraft – på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.

Tidligere denne måneden hevet president Joe Bidens administrasjon tollsatsene på kinesiske biler til totalt 100 prosent. Noe som har fått den kinesiske regjeringen til å advare om gjengjeldelse.

Og nettopp trusselen om et gjengjeldelsesangrep har fått flere tyske bilmerker til å advare EU mot å innføre den foreslåtte straffetollen. Flere europeiske merker har så store virksomheter i Kina at de ikke har råd til å tape dem i en handelskrig.

På den annen side er europeiske havner allerede proppfulle av elbiler fra Kina som ingen egentlig vil vite om, eller som ikke kan komme videre. Bare ved havnen i Esbjerg står det for tiden rundt 4000 biler, som ikke kan komme seg videre derfra.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=i3s74UF0gL8&t=40s

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt...

Bilmerker: Elbilenes fremtid er truet av 5 alvorlige feil

En ny ACEA-rapport peker på store utfordringer for elbiler...

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for...

Formel 1-lag sparker trenere – men bare midlertidig

Alpine har fått nok av Jack Doohan. Og likevel....

Tesla stenger fabrikken – ansatte sendes hjem

Etter synkende salg og utfordringer med etterspørselen etter Cybertruck,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Menn utvist – stjal 876 sidespeil til en verdi av 2 millioner kroner

To menn er dømt til lengre fengselsstraffer av retten i Lyngby etter at de ble tatt for å ha stjålet minst 876 sidespeil til...

Biltilsynet advarer: Nå jakter vi på disse sjåførene

I løpet av mai måned vil den danske trafikktilsynet, i samarbeid med Østjyllands politi, spesifikt rette seg mot sjåfører i Aarhus. Myndighetene vil ikke...

Parti: Folk uten førerkort bør automatisk havne i fengsel

Mai Mercado fra De konservative ønsker et register over gale sjåfører og fengsel for å kjøre uten førerkort. Målet er å stoppe hensynsløs oppførsel...

Bilmerke stenger – var verdt mer enn Volkswagen

I 2023 var vietnamesiske VinFast verdt mer enn Volkswagen i en kort periode. Nå legger merket ned sin europeiske virksomhet. De skjøt fremover med...

Formel 1-stjerne betaler tilbake gigantisk gjeld

Mercedes' George Russell takker faren sin, Steve, for hele karrieren. Familien solgte alt de eide for å finansiere sønnen. Nå er gjelden nedbetalt. George...

USA forbyr hatet start-stopp-knapp i biler

Trump-administrasjonen foreslår at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til å fase ut knappen. En betydelig endring kan være på...

XPENG-eiere får tilgang til 940 000 ladere over hele Europa

Et nytt samarbeid mellom XPENG og Plugsurfing gir danske elbilførere tilgang til nesten hele Europas offentlige ladenettverk – med én innlogging og ingen skjulte...

Bilgiganten blør – har tapt 9 milliarder på ett år

Nissan har lagt frem årsregnskapet for 2024, og det er dyster lesning. På ett år har japanerne tapt tilsvarende 9 milliarder danske kroner. Nissan...

Danmark åpner verdens største Power-to-X-anlegg

European Energys nye e-metanolanlegg i Kasso er nå i drift. Maersk, Novo Nordisk og Lego kjøper det nye drivstoffet, som produseres i Kasso nær...

Gateracer i forkledning: Davids ville Toyota Celica TA22

En klassisk Toyota Celica TA22 fra 1971 har blitt forvandlet til en kompromissløs japansk restaureringsmodell – bygget med blod, svette – og en vinkelsliper....

Toyota advarer: Forvent at 21 prosent er helt borte

Toyota er, i hvert fall på papiret, ikke lenger en like god forretning som den japanske giganten pleide å være. Nå advarer ledelsen om...

Elbilmerke går konkurs – brant 10 milliarder

Elbilmerket Bollinger Motors har begjært seg konkurs etter store økonomiske tap. Fremtiden til B4-lastebilen er nå usikker, og forvalterne har overtatt ledelsen av selskapet....